Efter 16 år: Nu avslutas insatsen med att ta upp olja från vrak utanför Öland
Att så har skett får Ölandsbladet veta genom att polisen har upprättat en anmälan gällande miljöbrott.
– En mindre mängd olja har läckt ut i samband med att Kustbevakningen tagit upp en container från Finnbirch, läser polisens presstalesperson Robert Loeffel ur anmälan.
Fraktfartyget Finnbirch förliste i en kraftig storm utanför Ölands östra kust hösten 2006. I tankarna fanns 250 ton tjockolja och tio ton smörjolja, som kom att hota den känsliga miljön i Östersjön. Året efter förlisningen sanerades fartyget på olja, så gott det gick.
2018 upptäckte Kustbevakningen att fartyget hade börjat läcka olja som fanns kvar. Som en tillfällig lösning placerades en container ovanför platsen på fartyget där det läckte – och lät oljan samlas upp i den. Via en slang upp till ytan kunde oljan pumpas upp och containern tömmas regelbundet.
Under 2019 togs mer olja upp och under 2020 meddelade Havs- och vattenmyndigheten, HaV, att en privat aktör anlitats för att pumpa upp den sista oljan.
Det var dock lite av en sanning med modifikation.
– Även om man tömmer ett fartyg så finns det alltid något kvar, så vi har haft kvar containern, berättar Mattias Lindholm, pressekreterare på Kustbevakningen.
– Vi har konstaterat att containern fortsatt ta upp olja och mellan varven har vi åkt förbi och tömt den, fortsätter han.
I somras kunde man dock konstatera att inflödet av olja hade upphört.
– Dessutom har utrustningen blivit väldigt sliten, den har ju varit där nere i några år, så nu var det dags att ta upp den. Den kommer att gå till destruktion.
I lördags lyftes containern upp och i samband med det gick en slang sönder.
Här saknas innehåll
– Cirka tio liter olja läckte ut. I vanliga fall är det vi som utreder utsläpp, men vi utreder inte oss själva så därför har vi gjort en polisanmälan.
– Det är aldrig bra med utsläpp men med den containern har vi fångat upp runt 8 000 liter olja, så tio liter är i sammanhanget inte så mycket.
– Finnbirch är idag ett betydligt mindre miljöhot än tidigare, och det är oklart i dagsläget om det kommer krävas fler åtgärder från Kustbevakningen, avslutar Mattias Lindholm.