Annons

Akut vrakinsats med oljesanering klar - film med dykarna på 80 meters djup

Det gick bättre och snabbare än väntat. Oljesaneringen som inleddes den 17 oktober på vraket Finnbirch är nu klar. Saneringen med 40 000 liter olja har genomförts.
– Vi är jätteglada, det är en svår insats med ett fartyg på sådant djup i den miljön, säger Frida Åberg, vrakexpert på Havs- och vattenmyndigheten.
Borgholm kommun • Publicerad 24 oktober 2019
Bildskärmar från när danska fartygets sanering.Foto: Frida Åberg

Här saknas innehåll

Finnbirch har tömts på 40 000 liter oljeblandning efter en samarbete mellan Kustbevakningen och Havs och vattenmyndigheten och det danska saneringsbolaget, en av fem i världen som genomför sådana här svåra insatser. Det som beräknades ta tio dagar landade på en vecka.

– Det tog lite mindre tid än väntat, vi hade tur med vädret. Det är en jätterisk att det blåser mycket därute i vanliga fall under hösten.

Annons

Ölandsbladet skrev för två veckor sedan om den planerade vrakinsatsen. Finnbirch utanför Kapelludden var ett av 30 vrak - av 17 000 totalt - som utgjorde en akut miljöfara.

– Det här var akut på tre olika vis. Hur mycket olja det fanns i tanken, sannolikheten att det skulle läcka och området vraket ligger i, säger Frida Åberg, vrakexpert på Havs- och vattenmyndigheten.

– Vi är jätteglada att det gick bra, det är en känslig miljö med strandlinjen på östra sidan Öland. Ett kustområde med fågelskyddsområde som hade påverkats om oljan läckt ut.

Faktum är att vraket redan läckte - men inte till vattenmiljön. Förra året i december upptäckte kustbevakningen en läcka och har sedan dess haft en uppsamlingscontainer på plats som fått tömmas efterhand.

– När vi nu tömt bort oljan slipper vi risken att den uppsamlingen ska förstöras när det är vinter och stormar.

När Finnbirch förlist fanns det en bunkertank kvar med upp till 85 000 liter olja, nu var det bara 40 000 liter?

– Ja, man visste inte exakt hur mycket olja det var i tanken när den förliste och hur mycket som sedan läckt ut.

Dykare och undervattensrobotar var nere vid vraket och borrade hål för att sedan pumpa upp mot tankfartyget. Det var en försvårande insats eftersom den var på 83 meters djup

– Det gäller att vara väldigt välplanerad när man som dykare bara kan vara nere en kvart åt gången, säger Frida Åberg.

– Det är inte säkert att den här insatsen kunnat genomföras när båten förliste eftersom tekniken utvecklats.

Annons

Det finns dock olja kvar på vraket olja. Bunkerolja som är trögflytande och läckagerisken anses liten.

– Det är fortfarande ett miljöproblem. Den är giftig och ska inte vara där, men vi ser inte att det är någon stor, akut läckagerisk just nu.

Danska fartyget.Foto: Emma Åberg
Magnus AnderbergSkicka e-post
Så här jobbar Ölandsbladet med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons