Annons

Volvo filmar på Öland igen: Ska lanseras globalt

Ölandsföretagaren Alexander Stutterheim ska marknadsföra Volvos elbilssatsning Polestar.
– De gillar min nya satsning Ullexpressen där jag personligen kör hem varor till kunderna, säger Stutterheim.
Öland • Publicerad 7 december 2020 • Uppdaterad 8 december 2020
Alexander Stutterheim och Volvos Polestar 2. Volvo har besökt Stutterheim på Öland för att spela in reklamfilm.
Alexander Stutterheim och Volvos Polestar 2. Volvo har besökt Stutterheim på Öland för att spela in reklamfilm.Foto: Alexander Jensen

Alexander Stutterheim har gjort sig känd för sina regnrockar och sina stickade kläder. Nu har även Volvo fått upp ögonen för Stutterheim och hans verksamhet.

I början av december var Volvo Polestar på besök hos Stutterheim på Öland för att spela in en reklam/dokumentärfilm.

Annons

– Vi har varit på Öland och hälsat på honom och filmat. Det ska bli en kampanj som ska gå ut i våra digitala kanaler, berättar Nils Rylén som är nordisk marknadschef på Polestar som är Volvos satsning på el- och hybridbilar.

Det som Volvo fastnat för är en idé som Stutterheim kläckte i höstas.

– Redan i höstas innan de nya restriktionerna fick jag idén att lansera Ullexpressen. Från början var det bara ett arbetsnamn, men nu verkar vi ha spikat det, säger Stutterheim.

Alexander Stutterheim.
Alexander Stutterheim.Foto: Alexander Jensen

– Mycket av kläderna är stickade och det är mycket öländsk ull så egentligen kunde projektet lika gärna hetat Ölandsexpressen.

Stutterheim ska personligen köra ut beställningar till kunder i Stockholm och närförorterna.

Polestar 2 är Volvos första helt elektriska bil och den säljs enbart online. Och just hållbarheten är den gemensamma nämnaren menar Nils Rylén.

– När vi fick höra om Alexanders projekt Ullexpressen så tyckte vi att det lät spännande. Det är intressant med nya saker och det händer mycket nytt nu när många måste tänka om.

”Mycket av kläderna är stickade och det är mycket öländsk ull så egentligen kunde projektet lika gärna hetat Ölandsexpressen.”
Alexander Stutterheim

– Vi som varumärke brukar jobba med kompisar som vi tycker om. Vi och Alexander Stutterheim har en liknande grundsyn på hållbarhet.

Filmerna kommer visa upp en del av den öländska naturen då Stutterheim kör runt i en Polestar 2.

– De har varit här och filmat i ett par dagar. De har filmat mig med fåren, i butiken och har gjort en liten dokumentär med mig när jag kör runt i en Polestar 2. De ville göra ett porträtt på mig med vinkling på skandinavisk design med ekotänk.

Annons

Filmerna ska vara klara den här veckan är planen och under måndagen satt Alexander Stutterheim i möte med PR-byrån.

– De tänker köra det globalt i sina digitala kanaler. Dessutom fick jag en order en massa halsdukar till deras personal som en trevlig bonus, säger Alexander Stutterheim.

Andreas YngvessonSkicka e-post
Så här jobbar Ölandsbladet med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons