Annons

Summerar 2020: ”Väldigt bra avslutning”

Premiär den 12 juni – idag, 260 turer över sundet senare, kan befälhavarna på M/S Solsund summera ”coronasäsongen” 2020.
– Vi hade en väldigt bra avslutning, säger Måns Larsson.
Byxelkrok • Publicerad 19 augusti 2020
Nu kan besättningen på MS Solsund summera årets säsong. På bilden syns från vänster Måns Larsson, Simon Larsson, Tommy Andersson och Daniel Arnesson medan Leif Ahlin är den som ska överräcka blomster och praliner (?).
Nu kan besättningen på MS Solsund summera årets säsong. På bilden syns från vänster Måns Larsson, Simon Larsson, Tommy Andersson och Daniel Arnesson medan Leif Ahlin är den som ska överräcka blomster och praliner (?).Foto: Erik Linder

Corona, dåligt väder, klen förbokning – det fanns järtecken i skyn när Måns Larsson och Böda-sonen Daniel Arnesson drog igång parets blott andra säsong bakom rodret på färjan M/S Solsund, även känd som Ölandsfärjan.

Nu, efter säsongens 260 turer på rutten Byxelkrok – Oskarshamn, kan Måns Larsson konstatera att de eventuella orosmolnen skingrades efter hand. Trots coronarestrektioner, där maxantalet bilar per tur begränsades från 25 till 19, har statistiken för 202O flera plus i marginalen.

Annons

– Att vi tappade ett antal bilar är inte så märkligt, annars kom vi upp i jämförbara siffror och till och med lite bättre. Vi hade en väldigt bra avslutning med bra beläggning och många cyklister. På slutet var det varmt och skönt också, annars var det ju inget vidare väder i juni och inte i juli heller, säger sjökapten Larsson.

Besvärlig blåst?

– Nej, det klarade sig rätt hyfsat. Vi ställde in en måndag på grund av blåst, men då var det även dålig beläggning.

Färre bilar, fler cyklar – en trend M/S Solsund tänker haka på.
Färre bilar, fler cyklar – en trend M/S Solsund tänker haka på.

Antalet cyklister ökade med nära 800 vilket väckt tankar hos de två ägarna till M/S Solsund. Begränsningen av antal bilar kan därför bli kvar även nästa säsong, velocipederna får troligen företräde.

– Det lutar mot att vi ska marknadsföra oss mer mot cyklister för att få in ännu fler av dem. Cykling ligger i tiden och på Öland har det satsats mycket på cykelvägar.

I statistiken finns även två mer udda inslag, en stor traktor samt en grävmaskin.

– Ja, det var på slutet, de skulle göra jobb på norra Öland.

För 50 meter långa och tio meter breda M/S Solsund väntar närmast nya äventyr i något mer sydliga vatten. I dag ligger den för ankar i hamnen i Kalmar och under perioden september – maj lär den synas till i de centrala delarna av sundet och då i stundtals ovana händer.

M/S Solsund 2020

(2019 inom parentes)

Bilar: 2 875 (3 424)

Husbilar: 109 (109)

Husvagnar/släp: 71 (61)

MC: 266 (175)

Mopeder: 84 (50)

Cyklar: 2 315 (1 565)

Passagerare: 13 014 (13 792)

Hund/katt: 260 (366)

1 stor Traktor

1 Grävmaskin

– Som skolfartyg för Sjöfartshögskolan. Känns kul att få vara med och bidra till att eleverna kommer ut på sjön, istället för att de bara ska sitta i klassrummen, säger Måns Larsson och blickar framåt än mer, mot ”Säsong 2021”.

– I och med att vi hade en bra avslutning känns det positivt, det blir trevligt nästa säsong.

Annons

Och var tar ni vägen själva tills dess?

– Daniel åker till Kanada och jag är kvar i höst och samarbetar med sjömansskolan i Kalmar.

Michael StåhlSkicka e-post
Så här jobbar Ölandsbladet med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons