Spikad premiär – och då går snuskturen till Öland
Klart – då går premiärturen till Öland
Men först ett nytt marknadsföringsavtal, det gamla har troligen löpt ut.
– Ja, som vi i Borgholm tolkar det måste vi förlänga avtalet, men jag har inte pratat med Oskarshamn än. Deras uppfattning är att dagens avtal löper vidare, säger kommunalrådet Ilko Corkovic (S) som fått i uppdrag att tillsammans med kommunchef Jens Odevall ”förlänga avtalet om färjetrafik med Ölandsfärjan M/S Solsund mellan Oskarshamn och Byxelkrok med samma villkor”.
”Det blir samma som förra året, vi kör från den 17 juni till och med den 20 augusti.”Måns Larsson
”Samma villkor” är ett årligt färjestöd på 550 000 kronor under fyra år, där Oskarshamn står för 315 000 kronor och Borgholm för resterande 235 000 kronor.
– Oavsett vilket (löper vidare/måste förlängas) är det inget snack om fortsatt stöd eller inte, det är väldigt bra att vi har den här förbindelsen till norra Öland, den betyder väldigt mycket, fortsätter Corkovic.
Solsund säsongen 2022
(2021 inom parentes)
Bilar: 3 743 (3 616) +127
Husbilar: 135 (140)
Husvagnar: 51(61)
MC: 253 (288)
Mopeder: 95 (62)
Cyklar: 3 013 (2 380) +633
Passagerare: 16 871 (15 712) +1 159
Hundar: 359 (414)
Katter: 10 (21)
Samtidigt, från en position på andra sidan Ölandsbron, har Solsunds ägare tillika kapten, dragit upp riktlinjerna för ”Säsong 2023”.
– Det blir samma som förra året, vi kör från den 17 juni till och med den 20 augusti, säger Måns Larsson, som även denna sommar gör en snuskspecial.
– Ja, den 1 augusti är det Rock- och Snuskafton i Byxelkrok, då kör vi en sen kvällstur tillbaka till Oskarshamn.
Förra årets stora nyhet var motorbytet som kapade resan över sundet med cirka 20 minuter med en totaltid på under två timmar. Något liknande kan han inte bjuda på i år, däremot finns gofika från hyllade Nilssons konditori kvar på menyn.
– Jajamän!