Annons

Rusning efter elbilar – oro inför sommaren: ”Blir kaos”

Andelen laddbara personbilar i den svenska fordonsflottan växer explosionsartat.
Samtidigt har kommunens utbyggnad av publika laddstationer i Borgholm gjort på stället halt.
– Det blir kaos i sommar, befarar moderatpolitikern Eddie Forsman och vill se en strategi.
Borgholm • Publicerad 26 mars 2022 • Uppdaterad 30 mars 2022
Lediga publika laddstolpar, en kommande bristvara i Borgholm?
Lediga publika laddstolpar, en kommande bristvara i Borgholm?Foto: Michael Ståhl

Lite sifferexercis:

2021 nyregistrerades 300 983 personbilar i Sverige, 45 procent av dem – drygt 135 300 – var laddbara, fördelat på 77 842 laddhybrider och 57 473 rena elbilar. Prognosen för 2022 är 325 000 nyregistreringar varav 60 procent laddbara. Om åtta – tio år tros halva bilflottan i Sverige bestå av rena elbilar eller laddhybrider och Volvo Cars ska vara helt elektriskt senast 2030.

Annons

Årets kraftiga höjning av drivmedelspriserna snabbar på omställningen än mer och behovet av publika laddstationer följer samma kurva – medan utbyggnadstakten inte alls hänger med.

Så var ska alla laddas?

I Borgholms tätort, dit bilburna turister från när och fjärran vallfärdar i stora skaror sommar efter sommar, finns idag fem (5) publika och kommunalt uppförda laddstolpar, varav den senaste kom på plats för en handfull år sedan. Därefter tvärstopp, förutom några privata initiativ.

Nu ställs krav på att möta behovet.

– Öland måste hänga med i den här svängen, det som säljs nu är el – och hybridbilar. Borgholm är en av de största turistorterna i landet och säg att 20 procent av de 30 000 bilar som kör över Ölandsbron per dygn sommartid är laddbara och vill ha el när man kommer fram och i dag finns det endast en (1) snabbladdare i Borgholms tätort... det funkar inte, det blir kaos, säger moderatpolitikern Eddie Forsman, själv nybliven elbilsägare, och efterlyser en plan.

– Ja, att kommunen och Borgholm Energi tillsammans tittar på vilka roller man har i detta och gör en strategi. Hållbar utveckling och hållbar turism har vi alltid pratat om och laddningsmöjligheter är en del i det, det handlar också om bemötandet av turisterna, de ska ju inte behöva åka till Kalmar för att ladda.

Laddat på torget.
Laddat på torget.

Anders Magnusson, tillväxtchef på Borgholms kommun, pekar med hela handen på ”marknaden” när det gäller fler laddstolpar i Borgholm.

– Det är inget kommunalt ansvar. Samtidigt vill vi att det byggs ut, men jag tror inte att vi som kommun är bra på det. Det måste vara marknaden som tar det och då ska vi (kommunen) vara behjälpliga och möjliggöra. Och vi har fått förfrågningar, det börjar hända saker.

Men inga fler publika ”kommunala” stolpar?

– Jag tror att det är stopp, svarar Anders Magnusson för att samtidigt hålla dörren öppen för fler stolpar öronmärkta för kommunens egen elbilsflotta.

Annons

Staffan Larsson (C), styrelseordförande Borgholm Energi och ordförande i kommunstyrelses arbetsutskott, är inne på samma linje.

– Grundinställningen är att gärna köpa in fler elbilar till kommunen vilket leder till att vi sätter upp egna stolpar. Sedan kan det vara kommunens roll att skapa möjlighet för andra aktörer, men det är inte vårt ansvar att bygga ut. Det finns till exempel förfrågan från en fastighetsägare i Köpingsvik gällande en större satsning och det gör man för att det finns en affär i det, säger Staffan Larsson till Ölandsbladet.

Publika laddstolpar uppförda av kommunen i Borgholms kommun

Turistbyrån två stolpar, fem laddningsmöjligheter varav två på 50 kW

Kyrkans parkering – en stolpe, två laddningsmöjligheter

Torget – 2/4

Slottet – 1/2

Soldalen, Köpingsvik – 1/2

Sandvik – 1/2

Löttorp – 2/4

Byxelkrok – 1/2

När det gäller initiativ av ”marknaden” i Borgholms tätort finns i nuläget fyra sådana (enligt ”laddkartor” på nätet): Brf Solrosen efter Tullgatan (2 stolpar), Strand Hotell (5), Guntorps Herrgård (2) och ICA (1).

Strax utanför tätorten hittas två kommunalt uppförda och publika stolpar, vid slottsruinen samt vid Soldalen i Köpingsvik. Även Klinta camping och Lundegårds camping har laddstolpar, så ock Evas Kroppkakor.

Kenth Oscarsson, elingenjör på Borgholm Energi, har koll på vad som är på gång när det gäller privata initiativ.

– Det som kommit längst fram är elbilsmacken i Köpingsvik där det handlar om väldigt stora effekter med snabbladdare på upp till 300 kW samt vanliga på 22 kW. Vi snackar stora burkar och om många fordon som kan laddas samtidigt, även transportfordon. Där har länsstyrelsen gett tillstånd.

En satsning som kräver insatser från Borgholm Energi?

– Ja, vi måste dra fram en ny nätstation, det här är ju som ett helt villaområde.

Mer på gång?

– Nej, det enda är att vi har fått en förfrågan från Triangeln, om det finns el. Men inte mer än så.

Annons

Samtidigt har Eddie Forsman ett förslag:

– Sätt upp solceller på kommunförrådet i Mejeriviken och dra en kabel till området utanför och fixa parkering med elstolpar. Och orkar kommunen inte göra det kan man möjliggöra för någon annan aktör att göra det.

”Det måste vara marknaden som tar det och då ska vi (kommunen) vara behjälpliga och möjliggöra.”
Anders Magnusson
Michael StåhlSkicka e-post
Så här jobbar Ölandsbladet med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons