Rikard och Michael drar igång Boka Öland: ”Galen tanke är snart verklighet”
Det är Michael Sahlin som driver ÖlandsRo och Rikard Gustafsson, Gård Halltorps Hage, som ligger bakom satsningen Boka Öland – en ny öländsk sajt för besökare att boka boende, aktiviteter och biljetter. Och för aktörer på Öland att sälja sina tjänster.
– Det började för ett år sedan som en galen tanke, tänk om man kunde driva en egen bokningskanal för Öland, nu är det snart en verklighet, konstaterar dem.
Sedan fick de kontakt med svenska Go to hub, med diger erfarenhet och kunskap och då föll många bitar på plats.
– De har lagt ner ett otroligt arbete på det här och ser en jättepotential. Och de borde ju veta eftersom de har gjort liknande plattformar för ett 100-tal destinationer i Sverige. Allt är provisionsbaserat och det finns inte någon anslutningsavgift.
Redan idag finns det en sida som heter bokaoland.se som dom beräknar att lanseras den 20 februari 2025. Det som sker nu är att Rikard och Michael har ett flertal möten runtom på ön där de träffar företagare och aktörer för att berätta om Boka Öland.
– Jag ser det som ett fantastiskt verktyg där Ölandsbesökaren kan boka boende, guidad tur, konsertbiljett och middag på en och samma sida redan innan de kommer till Öland, säger Michael.
– Det blir som olika paket precis utifrån det en besökare önskar. Det kan vara en mix av keramikkurs, gokart, mat och boende på Öland som man kan boka smidigt på samma ställe, säger Rikard.
Det vankas stormöten, 19:e i aulan på Skansenskolan i Mörbylånga och 20:e november på Folkan i Borgholm, för att fler ska informeras och haka på initiativet..
Hur viktigt är det att få in många öländska företagare i det här nu?
– Det är superviktigt. Vi har lagt otroligt mycket energi på det här och förhoppningen är att det blir en riktigt bra bokningstjänst för alla, men det är bara tillsammans som det kan nå sin fulla potential, säger Rikard.
– Mycket är upp till oss själva på Öland, om många vill att det ska fungera bra så gör det det.
Kostar det något att gå med?
– Nä, det kostar ingenting att signa upp. Man har ingenting att förlora, tar inga risker och passar det inte när man provat så kan man bara gå ur, det finns inga bindningstider.
Som företagare kan man behålla sina ordinarie marknadsföringskanaler och försäljningssätt, det här blir en bonus. En chans att få in lite mer bokningar och försäljningar under för och eftersäsong.
Hur ser ni på en jämförelse med Booking och Hotels.com?
– Det är inte en ersättare utan ett komplement.
På Boka Öland är provisionen för uthyrning totalt 15 procent men då går 5 procent av dessa tillbaka till utveckling av den öländska turismen.
– Med den här tjänsten blir pengarna kvar i Sverige och på Öland.
Vi har sett många liknande plattformar förr som gått mindre bra, varför ska det här fungera?
– För att vi bygger inga egna system och har inget eget vinstintresse i sidan. Pengarna ska tjänas ute på de enskilda företagen, det här är bara ett väldigt bra verktyg, säger Rikard.
– Det är inte så att vi kommer vara den största plattformen för bokningar på Öland nästa säsong. Vi skyndar långsamt och gör något riktigt stabilt på sikt.