Annons

Ny cirkulationsplats och nya vägar när Färjestaden görs om

En cirkulationsplats ska bort och en ny ska anläggas. Dessutom flera nya gångstråk och en gångfartsgata från Ölands köpstad ner till hamnplan. Vägnätet i Framtidens Färjestadens kommer se annorlunda ut.
Färjestaden • Publicerad 21 juni 2021

Framtidens Färjestaden innebär inte bara nya byggnader. Även vägarna kommer att se annorlunda ut.

En ny rondell ska anläggas i korsningen Järnvägsgatan/Runsbäcksvägen.
En ny rondell ska anläggas i korsningen Järnvägsgatan/Runsbäcksvägen.Foto: Andreas Yngvesson

Längs Brovägen/Runsbäcksvägen kommer mycket att hända. Om vi börjar söderifrån ska enligt planen en ny cirkulationsplats anläggas i korsningen med Järnvägsgatan (1).

Annons

– Sommartid kan det vara problem att komma ut från Järnvägsgatan till Runsbäcksvägen. Dessutom planeras det nya bostäder längs Järnvägsgatan som kommer öka trafikflödet. Därför är förslaget att det anläggs en cirkulationsplats där, säger arkitekten Fredrik Meurling.

Cykelvägen vid Talluddens minigolfbana ska bli en bilväg.
Cykelvägen vid Talluddens minigolfbana ska bli en bilväg.Foto: Andreas Yngvesson

Lite norrut, mittemot Talluddens minigolf, ska den befintliga gång- och cykelvägen utökas med en bilväg som ska ansluta till Tingshusgatan/Sjöbergsgata (2).

– Det blir en ny väg för att koppla ihop Skansen med Runsbäcksvägen. Det kommer även bli möjlighet till parkering vid större evenemang på grönytan söder om den vägen.

Rondellen vid hamnen i Färjestaden ska bort.
Rondellen vid hamnen i Färjestaden ska bort.Foto: Andreas Yngvesson

cirkulationsplatsen vid hamnplan och Gamla Storgatan ska bort (3) för att man vill minska biltrafiken in till hamnplan och Gamla Storgatan som ska bli en gångfartsväg som ska sträcka sig över Storgatan och norrut genom det planerade bostadsområdet och till Köpstaden (4).

– Mycket i planen bygger på det stråket som vi försöker få till från Köpstaden. Det är ryggraden i förslaget, säger Meurling.

Gamla Storgatan planeras få en fortsättning rakt fram där Beijers idag ligger och vidare upp till Ölands Köpstad.
Gamla Storgatan planeras få en fortsättning rakt fram där Beijers idag ligger och vidare upp till Ölands Köpstad.Foto: Andreas Yngvesson

Den vägen blir inte den befintliga Lokstallsgatan utan en ny sträckning från rondellen vid Köpstaden och lite öster om Lokstallsgatan. Den västra delen av Storgatan kommer få trottoarer.

En uttryckt önskan är att minska Brovägens barriäreffekt mellan hamnområdet och övriga Färjestaden. Men det är ingen lätt fråga menar Meurling. Bilarna måste kunna ta sig fram där.

– Där pågår diskussioner med Trafikverket och det är saker kvar att göra. Det är en viss konfliktpunkt. Men det handlar inte om bara om detaljplanen utan även om den byggda miljön och hur man skyltar.

Längs bortre delen av Sjöbergs äng ska ett nytt gångstråk anläggas. Det ska gå från Hotell Skansen till Granudden.
Längs bortre delen av Sjöbergs äng ska ett nytt gångstråk anläggas. Det ska gå från Hotell Skansen till Granudden.Foto: Andreas Yngvesson

Om man vänder blicken bort från bilvägarna så planeras två nya gångstråk. Det ena är tänkt att gå från Dämmet, uppe på skyddsvallen, ner mot hamnen och vidare bort mot Talludden och Granudden (5).

Det andra ska ha sin sträckning från Hotell Skansen, söderut förbi Gullvivans förskola, via grönområdet vid Sjöbergs äng och ner mot Granudden (6).

Annons

– Gångstråk har efterfrågat och jag tror att det kan bli bra med en slinga lite längre in som inte är så väderutsatt.

Till sist planeras för att flytta busshållplatsen vid hamnen och ersätta den med bebyggelse och grönytor. Istället föreslås en samlad busshållplats vid Ölands Köpstad (7) där samtliga busslinjer möts och gör det enkelt och tillgängligt för byten.

En bussgata anläggs väster om Köpstaden (8), parallellt med Brovägen, för att skapa enkel framkomst för bussarna och inte påverka trafiken på Brovägen.

Den nya detaljplanen innehåller en del nyheter vad gäller vägnätet i Färjestaden.
Den nya detaljplanen innehåller en del nyheter vad gäller vägnätet i Färjestaden.Foto: Mörbylånga kommun
”Mycket i planen bygger på det stråket som vi försöker få till från Köpstaden. Det är ryggraden i förslaget.”
Fredrik Meurling
Andreas YngvessonSkicka e-post
Så här jobbar Ölandsbladet med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons