Mörbylångamodellen har gett hemtjänsten ett lyft: ”Vi känner oss mindre stressade”
I mitten av december började hemtjänstens avdelning Färjestaden söder jobba enligt en ny modell som kallas för behovsanpassad hemtjänst, eller Mörbylångamodellen. Idén kom ifrån socialnämndens förra ordförande Mathias Karlsson och tanken är att personalen ska få mer inflytande över hur de ska jobba.
Efter att ha jobbat på det nya sättet i några månader är personalen eld och lågor över hur bra det fungerar.
– Jag tror att vi upplevs mindre stressade och känner oss mindre stressade, säger Caroline Sabelström som tillsammans med Linda Åsenius jobbat på det nya sättet sedan december.
Modellen kallas internt Mörbylångamodellen, men ursprungligen Vanguard, och har använts i bland annat Sundsvalls kommun tidigare. Grundtanken är att utgå från brukarnas behov genom intervjuer. Sedan får varje hemtjänstgrupp jobba sig fram till ett sätt att arbeta som passar dem bra.
– Jag har jobbat i tio-elva år i samma grupp och det är första gången vi har fått vara med och påverka någonting. Innan har det alltid kommit ovanifrån att nu ska ni göra så här, menar Sabelström.
– Det har verkligen varit tydligt att det har varit vi som ska komma fram till hur vi vill arbeta och inte att någon chef ska säga till oss hur vi ska göra.
Bland förändringarna som gjorts är att att hemtjänstgruppen nu själva bestämmer över sin arbetsdag och sköter schemaläggning. Tidigare gjorde allt det av en central planerare.
– Innan hade man central planering och då sitter det en planerare och lägger ut ärenden som man ska göra. Och personalen tittar i telefonen vad de ska göra. Då kunde vara på ett ställe och tio minuter senare skulle man vara på nästa. Nu har ni tänkt en helhet i hur rundorna ser ut så det inte behöver vara två hemtjänstbilar på samma gata till exempel, berättar Jenny Westerlund som är enhetschef för hemtjänstgruppen Färjestaden söder.
Borta är det loggningssystem som enligt personalen skapat stress då de varit tvungna att logga mellan varje syssla.
– Förut kunde det stå i beslutet att du hade fem minuter för att ta på en stödstrumpa. Då ska gå till dörren och logga dig och när du är klar med stödstrumpan ska du logga ut dig. Sen ska personen ha hjälp med frukost då ska du logga in och logga ut igen för tio minuters frukost. Nu kan vi jobba mer effektivt och utnyttja tiden bättre, säger Lina Åsenius.
Caroline Sabelström håller med.
– För oss är det mycket lugnare. Innan skulle vi logga med telefonen så fort vi kom innanför dörren. Jag kanske hade morgonbesök, dusch och städ vilket är uppdelat på tre olika besök och då skulle jag logga på låset varje gång. Så jag fick springa till ytterdörren fram och tillbaka. Nu kan jag göra allt i ett kör.
En kritik som hemtjänsten ofta får är att de äldre får träffa så många olika personal. Men även där har det skett en stor förbättring med den så kallade Mörbylångamodellen.
– Den som träffade flest ansiktet på en månad innan träffade 38 personer och snittet var 22. Nu är snittet 6,6 personer, säger Jenny Westerlund.
– Vi har fått höra att många av brukarna är nöjda med att det inte kommer så många olika personer hem till dem, säger Lina Åsenius.
– När man är samma person hela dagen kan man lägga upp dagen ihop med brukaren och kanske bli mer flexibel och erbjuda en promenad på förmiddagen eller när de orkar istället, säger Caroline Sabelström.
Caroline och Lina menar att Mörbylångamodellen gett ett lyft på många plan, bland annat man behövt ta in färre vikarier.
– Om man var sjuk innan skulle man ringa bemanningen, så löstes det centralt. Nu ringer man direkt till gruppen och då är det lättare att veta om vi kan lösa dagen utan vikarie, säger Lina och Caroline fyller i.
”Jag tror att vi upplevs mindre stressade och känner oss mindre stressade.”Caroline Sabelström
– Om vi hade jobbet jobbet i det gamla sättet hade vi haft inne väldigt många vikarier för vi har haft lite otur med sjukdomar. Nu har vi knappt tagit några vikarier.
Jenny Westerlund misstänker att det var lättare att sjukskriva sig tidigare.
– Man kanske sjukskrev sig lättare innan just för att man kände den där stressen och pressen.
– Vi har också fått mycket bättre sammanhållning och teamkänsla i gruppen och det tror jag har ökat arbetsglädjen, menar Caroline Sabelström.
Färjestaden söder har arbetat enligt Mörbylångamodellen sedan mitten av december och Färjestaden är precis i uppstartsfasen. Men planen och förhoppningen är att alla hemtjänstgruppen i kommunen ska jobba så.
– Det kommer att fortsätta, vi kan inte se något annat. Det ger ingen merkostnad att använda sig av denna metoden. Och även om det är mer ansvar så är det en bättre arbetsmiljö för de anställda, för bestämmer över sin egen arbetsdag, säger Jenny Westerlund.