Annons

KLT svarar på kritiken: ”Snabbar på restiderna”

KLT plockar bort busshållplatserna i Stora Hult. ”Vi har full förståelse för att förändringen innebär en försämring för några resenärer”.
Stora Hult • Publicerad 1 oktober 2024
Från och med den 1 oktober väljer KLT att avveckla hållplats Stora Hult för ordinarie linjetrafik.
Från och med den 1 oktober väljer KLT att avveckla hållplats Stora Hult för ordinarie linjetrafik.Foto: Natalia Johansson

Från och med den 1 oktober väljer KLT att avveckla hållplats Stora Hult för ordinarie linjetrafik. Ölandsbladet har ställt följande frågor till Martin Åkerberg, biträdande trafikdirektör på Kalmar länstrafik:

Varför tar man bort dessa?

Annons

– Det är två anledningar. Tillgänglighetsanpassning av hållplatser samt för att det är få resenärer som reser från hållplatsen Stora Hult, svarar Martin Åkerberg och berättar att Trafikverket under sommaren har tillgänglighetsanpassat hållplatserna Lilla Hult och Sönneborg (som ligger söder och norr om hållplats Stora Hult).

Tillgänglighetsanpassning av hållplats innebär exempelvis en upphöjd plattform med taktila plattor. Detta har man alltså inte kostat på de två busshållplatserna i Stora Hult.

– Färre stopp längs linje 101 snabbar på restiderna. Skolskjuts som går inom Mörbylånga kommun kommer fortsatt att stanna till vid hållplatsfickan som finns vid Stora Hult för att skoleleverna ska kunna resa till och från skolan.

Hur många nyttjar hållplatserna i Stora Hult?

– I snitt är det tre påstigande resenärer per dag. Slår man det över en termin är cirka 80 procent av de påstigande skolbarn.

När gjordes denna undersökning?

– Statistiken analyseras alltid på helår, nuvarande siffror gäller för helår 2023 och det är dessa siffror som ligger till grund för besluten.

Planerar ni att plocka bort fler hållplatser?

– Just nu planeras inte fler förändringar.

Är det trafiksäkerhetsmässigt vettigt att gå eller cykla till nästa hållplats istället för att bussen stannar vid en redan existerande hållplats? Här finns ju varken gång- eller cykelbana.

Annons

– Utifrån statistiken som ni fått till er så är majoritet av resenärerna skolelever i Mörbylånga kommun som fortsatt kommer kunna resa från hållplatsfickan efter den 1 oktober. Förändringen som gjorts tillsammans med Trafikverket är för att öka tillgängligheten på de kvarvarande hållplatserna. Men vi har full förståelse för att förändringen innebär en försämring för några resenärer.

Är det rimligt att en tioåring ska ge sig ut på 136:an för att ta sig till hållplatsen i Lilla Hult? Alternativt får han cykla runt, genom byn Lilla Hult, där det under rätt lång sträcka inte finns någon belysning och vägen ofta är svårcyklad under vintertid.

– Har full förståelse för att detta inte underlättar vardagen för skoleleven och familjen. Vi kör skolskjuts på uppdrag av länets kommuner och det är varje kommun som beslutar om vilka regelverk som ska gälla för skolskjutsen. Om eleven beviljas skolskjuts så kommer vi kunna hämta upp honom vid Stora Hult.

Kan beslutet med att dra in hållplatserna påverkas?

– I dagsläget är det inget som diskuteras, avslutar Martin Åkerberg.

Natalia JohanssonSkicka e-post
Så här jobbar Ölandsbladet med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons