Annons

Kaoset på kustvägen – så ska det undvikas: ”Istället för att ta bilen”

Kaoset på kustvägen, parkeringsinfarkten i Byrum, trängseln i Djupvik – nu har Borgholms kommun flera åtgärder på gång.
Stenkusten • Publicerad 21 februari 2022 • Uppdaterad 22 februari 2022
Kustvägen – omåttligt populär.
Kustvägen – omåttligt populär.

En sådan åtgärd landade nyligen på plan- och byggenhetens bord i form av bygglov- och strandskyddsdispens-ansökan gällande utökning av dagens grusparkering i Djupvik.

”I området finns höga naturvärden och för att skydda dessa vill vi utöka befintlig parkering för att hindra att bilar parkerar på känslig natur eller att bilar tvingas köra på känslig natur för att bilar står parkerat olämpligt”, sägs det i ansökan.

Annons

– Ja, det är ingen organiserad parkering där idag och det brukar vara trångt. Gör man det här rätt kan man säkert få till 50-60 platser. I dag finns det kanske plats för 30, och är det ingen ordning ställer man sig lite hur som helst, säger tillväxtchef Anders Magnusson och beskriver utökningen som ett del i arbetet med att förbättra situationen på kustvägen.

Här saknas innehåll

”Ska det verkligen vara tillåtet att köra 70 kilometer i timmen?”
Anders Magnusson

– Att man parkerar där och tar sig en promenad, eller cyklar, på kustvägen, istället för att ta bilen.

– Sedan tänker vi lägga till betalningsfunktion på parkeringen, för att få rörelse och för att kunna sköta saker, som toalett, städning på stranden, papperskorgar och sådant, parkeringspengarna går oavkortat till sådana insatser. Ytterligare ett plus att vi får lite bevakning på köpet.

Fler åtgärder på gång efter kustvägen?

– Vi ska försöka få ordning på parkeringen vid Äleklinta. Sedan för vi diskussioner med länsstyrelsen om att ”stänga” en del platser mellan Äleklinta och Djupvik där det vildcampas, exakt hur det ska gå till och om det blir i år vet vi inte än.

Som exempelvis Bruddestad?

– Typ ”hyllan” där, att man stänger av med stora stenar och kanske gör i ordning med bänkar och bord, vikt för gående och cyklister, säger Anders Magnusson.

Även hastigheten efter kustvägen är ett ämne för diskussion.

– Ska det verkligen vara tillåtet att köra 70 kilometer i timmen? Det borde vara 50, max. Och 30 i byarna. Här har jag fått löfte från länsstyrelsen om möte, men jag har inte fått något datum, berättar Anders Magnusson.

Parkeringseländet vid Byrums raukar?

Annons

– Där har vi (kommunen) träffat delägare i samfälligheten och diskuterat möjliga lösningar, där väntar jag på svar från dem.

– Sedan diskuterar vi med länsstyrelsen om att stärka skyltningen till de parkeringar som faktiskt finns, idag är det inte tydligt.

Michael StåhlSkicka e-post
Så här jobbar Ölandsbladet med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons