Annons

Hotell Borgholm förlorar sin Michelinstjärna

Mindre än ett år efter att den klassiska restaurangen i Borgholm åter fick en stjärna i Guide Michelin så har den på nytt tagits ifrån dem.
Borgholm • Publicerad 5 juli 2022 • Uppdaterad 8 augusti 2022
Hotell Borgholms vd Christofer Johansson. Arkivbild.
Hotell Borgholms vd Christofer Johansson. Arkivbild.Foto: Alexander Jensen

På måndagskvällen avslöjade världens största restaurangguide Guide Michelin vid en ceremoni i norska Stavanger de nordiska krogar som i år belönas med stjärnor och tar plats i guiden.

Hotell Borgholm finns inte längre med.

Annons

I en inlägg på sociala medier skriver hotellets vd Christofer Johansson:

”Tack solnedgången för slutet på den här tuffa dagen. En dag av motgång med tusen frågor och känslor på en och samma gång. En sån här dag när jag och mitt team förlorade vår michelinstjärna så är det lätt att ifrågasätta och tvivla på sig själv, vilket jag nu tillåter mig själv att göra och försöker vara medveten i situationen och analysera varje liten detalj professionellt, även om det berör emotionellt.”

Här saknas innehåll

Han fortsätter sedan:

”MEN! Jag har också ett motto i livet som jag snott från Churchill och när nu solnedgången lägger sig så stundar en ny morgondag och då jävlar är det fokus framåt igen. För som han sa ”success is not final, failure is not fatal. It is the courage to continue that counts””

Hotell Borgholm hade en Michelinstjärna när det drevs av Karin och Owe Fransson, men drogs enligt gängse normer tillbaka när det såldes till Christofer Johansson och Daniel Olsson.

I september förra året, två och ett halvt år efter ägarbytet, fick så Hotell Borgholm tillbaka sin stjärna i Guide Michelin, med följande motivering:

”Teamet på detta historiska hotellets restaurang erbjuder ett varmt välkomnande och vinlistan är en skattkammare. Smakmenyerna visar säsongens råvaror från den vackra ön Öland och mycket av det kommer från deras egen härliga trädgård, och de genomarbetade rätterna har djärva smaker och originalkombinationer.”

Men i år har hotellet alltså, av oklar anledning, inte fått förnyat förtroende.

Simon KarlssonSkicka e-post
Så här jobbar Ölandsbladet med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons