Annons

Här har flest trafikolyckor inträffat i sommar – åtgärderna som planeras

Räddningstjänsten har fått 13 larm om trafikolyckor i sommar, varav tio ägde rum i juli. Rälla är den plats som är mest olycksdrabbad med tre olyckor på åtta dagar.
Öland • Publicerad 31 juli 2023 • Uppdaterad 2 april 2024
Fyra kommande projekt längs med 136:an listas på Trafikverkets hemsida: Isgärde-Rälla, Rälla-Ekerum, Ekerum-Borgehage och Köpingsvik.
Fyra kommande projekt längs med 136:an listas på Trafikverkets hemsida: Isgärde-Rälla, Rälla-Ekerum, Ekerum-Borgehage och Köpingsvik.Foto: Peter Boström

Hittills i sommar har räddningstjänsten fått 13 larm om trafikolyckor på Öland, samt en på Ölandsleden i Kalmar.

18.000 bilar passerar mellan Algutsrum och Borgholm varje dygn under sommaren vilket är mer än 200 procent av årsdygnsmedeltrafiken enligt Trafikverket.

Annons

Sommarens påfrestande trafikläge fortsätter att engagera och flera insändare på ämnet har skrivits.

– Vi kan konstatera att det är mycket trafik. Min känsla är att det skiftande vädret gör att det är mer rörelse på vägarna. Det har varit en del olyckor. Det har varit mycket kö och påkörningar i samband med det, man ligger lite väl tätt, säger Jan-Olof Berg, projektledare på Trafikverket.

Tidigare i sommar konstaterades det att väg 136 är den mest olycksdrabbade vägen i Kalmar län. Somrarna 2018-2022 inträffade 30 olyckor. Sommaren 2023 tycks inte bryta trenden.

Fyra kommande projekt längs med 136:an listas på Trafikverkets hemsida: Isgärde-Rälla, Rälla-Ekerum, Ekerum-Borgehage och Köpingsvik.

”Övrig tid under året har Öland ett förhållandevis bra vägnät. Vägarna är dessutom omgivna av natur och kultur. Det går inte att bygga en motorväg för fem-sex veckor på sommaren.”
Jan-Olof Berg

I Rälla har tre olyckor inträffat i sommar, alla under loppet av åtta dagar. Där planeras bland annat en gång- och cykeltunnel som förbinder östra och västra sidan, gång- och cykelbanor, och en säkerhetsförbättrad korsning.

På hemsidan finns inget startdatum, men Jan-Olof Berg säger att det troligtvis handlar om byggstart efter vecka 32. Projektet väntas klart till maj 2024, till nästa sommars turistsäsong.

Fakta

Sommarens trafikolyckor

Siffrorna är antalet larm om trafikolyckor till räddningstjänsten under juni och juli.

Rälla: 3

Borgholm: 2

Gillsättra/Runsten: 2

Stora Rör, Böda, Algutsrum, Färjestaden, Halltorp, Mörbylånga: 1

Utöver de satsningar som finns på Trafikverkets hemsida berättar Jan-Olof Berg om ytterligare planer.

– I avfarterna till Djupvik, Södvik-Sandvik och Källa ska vi ordna ett eget fält för vänstersväng. Vi vill även göra det mer säkert runt busshållplatser, passager och gångbanor. Målet är att få igång det i höst, men vi väntar fortfarande på klartecken från vissa fastighetsägare, säger han.

Han nämner även potentiella åtgärder i Stora Rör och Färjestaden.

Men att Öland är ett populärt resmål på somrarna är inget Trafikverket kan rå för.

Annons

– Övrig tid under året har Öland ett förhållandevis bra vägnät. Vägarna är dessutom omgivna av natur och kultur. Det går inte att bygga en motorväg för fem-sex veckor på sommaren.

I stället satsar Trafikverket på punktåtgärder, samt ökad säkerhet för oskyddade trafikanter. Jan-Olof vill även belysa vikten av trafikvett.

– Vi får vara vaksamma, ha förståelse och hjälpa varandra. Det är tufft för de som måste ta sig över 136:an. De som arbetar har inget val och måste ta sig över. Det behövs samförstånd.

Ylva HallbergSkicka e-post
Så här jobbar Ölandsbladet med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons