Annons

Galna(?) förslagen för Ölandsbron: 2+1-väg och 70-talslösning

Flexibelt körfält eller vägren som innebär två filer: ”Detta alternativ är helt överspelat”.
Kalmar och Mörbylånga kommun lyfter nu ordentligt på stenarna för att göra tydligt att det behövs en färja över sundet.
Ölandsbron • Publicerad 24 oktober 2024
Trafikverket vill sluta finansiera Dessi från och med 2026, nu tar Kalmar och Mörbylånga kommun ärendet till regeringen.
Trafikverket vill sluta finansiera Dessi från och med 2026, nu tar Kalmar och Mörbylånga kommun ärendet till regeringen.Foto: Magnus Anderberg, Johanna Eriksson

Cykelfärjan Dessi mellan Färjestaden och Kalmar hänger löst. Nu presenterar, och avfärdar, Kalmar och Mörbylånga kommun fyra alternativ i en skrivelse till ministern Andreas Carlson på Landsbygds- och infrastrukturdepartementet:

1. Buss med cykelkärra

Annons

Kördes som transportlösning innan Dessi: ”Finansieringen av en cykelbuss kommer av allt att döma bygga på samma grund som en cykelfärja”

2. Regionbuss

Kalmar Länstrafiks regionbussar kan transportera tre cyklar per avgång med hjälp av cykelställ baktill på bussen (Cirka 300 cyklar per dag över Ölandsbron).

”Har en begränsning i antalet cyklar per avgång. Större cykelsällskap, cykelkärror och resenärer med låd- och elcyklar kommer inte att erbjudas någon transportlösning alls över Kalmarsund” (Inte heller elscooter/permobil).

3. Vägren på Ölandsbron

Återgång till den initiala 70-talslösningen med en vägren på bron för cyklister att färdas på.

”Ölandsbron bli återigen två-fältig. Som trafiksituationen ser ut idag är detta alternativ trafiksäkerhetsmässigt helt överspelat”.

4. Ny uppdelning av Ölandsbrons körfält

Med ett körfält för cykel och räddningstjänst. Övriga tre körfält som 2+1-väg eller med ett flexibelt körfält som skiftar riktning beroende på trafikflödet (högtrafik morgon och eftermiddag eller vid höga turismflöden).

”Detta alternativ skulle kraftigt sänka Ölandsbrons redan ansatta kapacitet”

”Efter det ser vi inte att vi kommer att delta med finansiering”
Peter Sieurin, samhällsplanerare på Trafikverket
Annons

Bakgrunden är att Trafikverket inte vill förlänga avtalet med Dessi som går ut efter nästa sommar. De har betalat 1 448 000 kronor per år – Kalmar kommun och Mörbylånga kommun 107 000 kronor.

– Vi kör det här avtalet ut till och med 2025. Efter det ser vi inte att vi kommer att delta med finansiering, säger Peter Sieurin, samhällsplanerare på Trafikverket till Barometern.

– Vi har svårt att fortsätta finansiera eftersom vi inte har det uppdraget att trafikera.

Kommunerna vädjar därför gemensamt om att regeringen tar beslut om nationellt trafikuppdrag gällande fortsatt trafikering av färjeförbindelse mellan Öland och Kalmar från och med 2026.

”Färjan verkar idag för en säker cykelpassage för cykelpendling mellan Kalmar-Öland och som en naturlig startpunkt för Ölandsleden som en blivande nationell cykelled”.

– Dessi är jätteviktig. Dels för pendlingstrafik, och såklart en stor betydelse för turismen. Det finns ett stort intresse av att det fungerar även fortsättningsvis, säger Michael Granstedt (S), ordförande i Mörbylångas kommunstyrelse, till Barometern.

Magnus AnderbergSkicka e-post
Så här jobbar Ölandsbladet med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons