Efter branden: Så får de drabbade hjälp – Stora frivilliga insatser
Socialtjänstens krisstödgrupp aktiverades kort efter larmet om branden i flerfamiljshuset för att hjälpa de boende.
– När det väl händer något sådant här så svarar alla medarbetare och sluter upp. Alla bidrar och hjälper till med vad de kan. Igår kväll gjorde vi tillsammans en bedömning om vilka insatser som behövdes göras och fördelade sedan arbetet. Det viktigaste med krisstöd är att vara på plats så snabbt som möjligt, berättar Anna Hasselbom Trofast, socialchef i Borgholms kommun.
Det var tio lägenheter och två uthus med minst 15 boende plus barn som fick sitt hem förstört. I samarbete med Svenska kyrkan öppnades inledningsvis församlingshemmet för de drabbade.
– Men rökutvecklingen var kraftig och vi fick byta till Villa Ingrid som blev ny samlingsplats. Flera har bott där under natten, några har bott hos släkt och vänner.
Frivilliga från Röda Korset öppnade på tisdagskvällen butiken och lät de drabbade få tillgång till kläder och skor.
– Händelseförloppet gick väldigt snabbt och de boende hann inte få med sig särskilt många saker från sina hem. En hade varit i tvättstugan och hade inte uteskor på sig, berättar Therese Åhlander, administrativ chef och fortsätter:
– Många hade husdjur som de prioriterade att få ut.
Polisen tog initiativ till att de drabbade fick skriva listor på de nödvändigaste sakerna som de ville få räddade från branden.
– Rökdykarna gick igenom lägenheterna och försökte sedan hitta de här sakerna, säger Anna Hasselbom Trofast.
Hur mår de drabbade?
– De är fysiskt oskadda men naturligtvis i chock och befinner sig i en kris. De har förlorat sitt hem och större delen av sina ägodelar.
Socialtjänsten har varit på plats med personal i Villa Ingrid hela dagen.
– Två personer hjälper till med samtalsstöd och praktiska saker. Vi kommer följa upp det här arbetet, det gäller att hjälpa dem vidare till mer permanenta lösningar vilket sker i dialog med försäkringsbolagen.
Idag är en restvärdeledare på plats som fungerar som en länk mellan de boende och försäkringsbolagen. Hen ser till att de får hjälp med det praktiska.
– Vi hjälpte dem att få tak över huvudet igår och idag men sedan är det försäkringsbolaget som kliver in och hjälper dem.
Anna Hasselbom Trofast är berörd över alla frivilliga som har hjälpt de drabbade. Röda Korset, Ria, grannar och andra har ställt upp med olika saker.
– Det är fantastiskt hur alla ställer för varandra i en sådan här kris. En boende lyckades få med sig marsvinet ut men inte buren. Men efter en efterlysning på Facebook kunde de få en ny bur. Det är så fint i det här tragiska, hur vi hjälper varandra i det här samhället.