Annons

”Äntligen har vi fått fason på vägen!”

Slutet för vådliga gropar, damm och förrädiskt rullgrus.– Så här fin, bra och jämn har den här delen av kustvägen inte varit på länge, konstaterar Ölandsledens nestor Eddie Forsman.
ÄLEKLINTA/GRÖNVIK. • Publicerad 3 september 2016
Hur blev det här då? Eddie Forsman från Ölandsleden och Ingvar Johansson från Äleklinta är eniga - den nya beläggningen på kustvägen sträckan Äleklinta – Grönvik är ett lyft. Foto: Michael Ståhl
Hur blev det här då? Eddie Forsman från Ölandsleden och Ingvar Johansson från Äleklinta är eniga - den nya beläggningen på kustvägen sträckan Äleklinta – Grönvik är ett lyft. Foto: Michael Ståhl

Bedårande vacker slingrar den sig igenom det skyddade kulturlandskapet, den ingår i Ölandsleden och är i mångas ögon Ölands vackraste väg.

Samtidigt en omskakande upplevelse. I åratal har cyklister och bilister fått åla sig förbi hålor och andra ilskna ojämnheter på kustvägen mellan Äleklinta och Grönvik och ett förrädisk rullgrus har inte gjort saken bättre för cyklisterna.

Annons

– Nu har vi äntligen fått fason på vägen, utbrister Eddie Forsman från Ölandsleden när han står vid färisten i Äleklinta.

Bakom honom, mot norr, ligger kustvägen platt – vägen har på Ölandsledens bekostnad fått ny beläggning i form av grå granitmakadam på ett tunt lager av tjära med en rejäl markbädd underst.

– Markägarna har sagt okej, länsstyrelsen har inga invändningar så äntligen har vi fått en jämn och fin väg som passar alla.

– Tidigare har vi fått så många påringningar om hur dålig vägen är.

Äleklinta-profilen Ingvar Johansson kommer cyklande för att stanna till och snabbt berömma kustvägens nuvarande skick.

– Mycket bra. Och det kommer att hålla i många år, det vet jag av egen erfarenhet, säger han, något Eddie Forsman nappar på.

– Underhållskostnaderna kommer att sjunka drastiskt. Nu slipper vi det här rullgruset som lagts på år efter år i räddningsförsök och som nästan direkt hamnat ute vid vägkanten.

Beläggningen är ett cirka miljonen dyrt test som om det faller väl ut kan få större spridning på Ölandsleden.

– Halva kostnaden mot asfalt, jag hoppas at det blir så bra att vi göra likadant på andra ställen.

På den andra sidan av myntet finns kritik mot den nya beläggningen (se artikel) med farhågor om att vägens standard bjuder in till högra hastigheter.

Annons

Det heter också att stor skada görs på landskapsbilden.

– Vägen är grå som förut, men nu med sten som håller ihop i stället för rullgrus. Vill de ha kvar groparna, ska vi ha en cykelled det inte går att cykla på? invänder Eddie Forsman och berättar att Ölandsleden är på gång med en begäran till länsstyrelsen om 30 i högsta tillåtna hastighet sträckan Äleklinta – Byrum.

– Det här blir ingen fartsträcka.

Michael StåhlSkicka e-post
Så här jobbar Ölandsbladet med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons