Miljö- och byggchef vill ha hårdare straff för oljeutsläpp
MÖRBYLÅNGA
Öland har en känslig natur, som kan skadas svårt av ett stort oljeutsläpp. Mörbylångas miljö– och byggchef Mats Lindahl har arbetat mot oljeutsläpp i drygt tio år.
– Det går mycket båttrafik här utanför och frågan är inte om utan när ett enormt utsläpp kommer, säger han.
Förra veckan misstänks ett kryssningsfartyg ha släppt ut olja utanför Ölands östkust. Något som upprör Mats Lindahl.
– Jag blir beklämd när jag ser att illegala utsläpp får fortsätta. Varje störning påverkar Östersjön och Öland är unikt ur natursynpunkt.
Redan i mitten av 1990-talet var Mats Lindahl engagerad i oljefrågan. Bland annat jobbade Östersjöns sju största öar ihop i programmet B7. 1995 kontaktade Mats Lindahl dåvarande miljöministern Anna Lindh (s) för att upplysa henne om vad som pågick.
GAV RESULTAT
– Jag hade konstaterat att det var oljeutsläpp varje år och reagerade på att inget skedde. Därför ville jag få till en debatt.
Och visst gav det resultat. Svenska petroleuminstitutet, SPI, tog fram en plan för hur man ska bygga ut mottagningsstationer i hamnar för att båtar och fartyg ska kunna tömma ur sin olja kostnadsfritt.
– Men nu känns det som att vi är tillbaka på ruta ett. Systemen finns ju nu, därför är det ännu mer förvånande att sådana här utsläpp får fortsätta, säger Mats Lindahl och syftar på förra veckans händelser.
KONSEKVENSER
Han oroar sig därför för den dag då ett enormt oljeutsläpp når den öländska kusten.
– Det kommer att få väldigt allvarliga konsekvenser. Vad händer med turism, miljö och jordbruk? Det vi producerar kan ju inte säljas om det finns risk för att det är förorenat.
Han menar att starka kapitalintressen ligger bakom oljeutsläpp.
– De är medvetna om att de slipper extratid i hamnar om de kan släppa ut oljan i havet, säger han och efterlyser skärpta straff för den som släpper ut olja.
– Det ska kosta flera miljoner för att vara avskräckande. Det ska vara så tungt att ingen vågar släppa ut olja. På det sättet kan miljömarodörerna stängas ute.
GOD BEREDSKAP
Det har hänt tidigare. Det kommer troligen att hända igen. Mörbylånga kommun har en beredskapsplan för den dagen ytterligare oljeutsläpp når Ölands stränder.
– Jag bedömer att vi har ett bra beredskapsarbete, säger Mats Lindahl.
Ottenby 1991 och lastfartyget Finnbirch som förliste mellan Öland och Gotland i november förra året är två bevis för att beredskapen behövs på Öland.
– Idag har vi bra digital utrustning som visar foton över kusten, och sedan har vi planer för vad vi ska göra vid ett utsläpp, säger Mats Lindahl.
SANDSTRÄNDER
En viktig del i dessa planer är hur oljan ska kvarteras in till mindre känsliga kustområden.
– Det är bättre att oljan hamnar på sandstränder än i sjömarker med stenkust.
Till planerna hör också rutiner för dem som arbetar med saneringen.
– De ska vara anställda och ha bra skydd. Sedan måste det finnas toaletter och matförsörjning, som skolan står för, säger Mats Lindahl.
Han berättar att det är kommunen som i första hand går in i saneringsarbetet och betalar en självrisk. Därtill hjälper länsstyrelsen och Räddningsverket till.
MALIN MARKLUND
Läs meri Ölandsbladets pappersutgåva: Sjösäkerhetspaket ska förebygga oljeutsläpp.