Ledare: ”Fixa eller släck de variabla skyltarna!”
Det var en prioriterad åtgärd hörde vi från Trafikverket i veckan. Detta att fixa de sedan länge totalt havererade skyltarna på Ölandsbron.
Vad den ”prioriterade åtgärden” bestod i vet jag inte. De stängdes av helt ett par dagar, för att i helgen på nytt sättas igång med lika orimliga siffror som vi fått vänja oss vid senaste året.
Variabel hastighet är bra. Det kan egentligen ingen ha något emot.
”Nu blir det rena vilda västern på Ölandsbron.”Peter Boström
Trötta pendlare mår bra av att påminnas om den första halkan, hård sidvind eller ett vägarbete. Självklart är det ett måste att anpassa hastighet efter omständigheter.
Och har vi tekniska möjligheter som kan varna för faran så är det suveränt.
Men när tekniken havererar så är det inte fullt lika suveränt.
Nu blir det rena vilda västern på Ölandsbron. Jo, visst går det säga att hastigheten kan vara väl hög över bron i förhållande till tät trafik i rusningstider. Då talar vi ändå om ett tämligen konstant flöde, där de flesta håller någorlunda samma hastigheter.
Värre är det när du har en halva med ”laglydiga” trafikanter som följer de variabla skyltarna som visar 60 kilometer i timmen och en halva som tror sig veta att skyltarna är ”paj” och därför håller sina ordinarie 90 kilometer i timmen, plus 4-5 kilometer.
Det blir en jäkligt ryckig trafik, med många omkörningar och hastiga inbromsningar.
Ungefär samma situationer uppstår med både A-traktorer och vanliga traktorer i trafiken, men det handlar då om några få fordon som har sin lagliga rätt att framföras över bron.
Med variabla hastigheter som inte fungerar och därmed inte efterföljs så har människan/tekniken skapat farliga trafiksituationer som absolut borde kunna undvikas.
1) Se till att fixa skyltarna så att ”vettiga” hastigheter visas.
2) Släck skyltarna tills punkt nummer ett är uppfyllt.
3) Fixa nu.
4) Låt stå!