Byvägen mot Böda
Den bilist från fastlandet som ska till Böda på norra Öland blir, liksom för att vänja sig, först rejält skakad vid passagen av 20 skarvar på Ölandsbron: Dunk, dunk, dunk låter det och bilen hoppar till var gång. Det fullkomligt onödiga och livsfarliga nålsögat vid Algutsrum med vajerräcken och alldeles för korta påfarter passeras sedan. Därefter vidtar byvägen norrut förbi Borgholm.
Väg 136 ända upp till Böda är skakig, slagig, feldoserad och synes vara evinnerligen lappad. På senare tid verkar det dessutom som om vägen försämrats i accelererande takt – tusentals bilar varje dag under en intensiv turistsäsong har satt sina djupa spår i vägen. Det finns några särskilt dåliga sträckor: Strandtorpsrakan samt några kilometer före och efter Algutsrum, men det övriga är inte så mycket bättre. Efter Böda och upp till Byxelkrok är 136:an dock ganska jämn och fin. Östra landsvägen från Föra och ner till Gärdslösa är usel och detta gäller också samtliga tvärsvägar.
Hur Vägverket så till den milda grad kunnat försumma det öländska vägunderhållet är svårt att begripa sig på. Det saknas inte pengar till annat, helt överflödigt bro- och rondellbyggande. Vid infarten till Trekanten utanför Kalmar anläggs en rondell med en stor våtmark mitt i. Rondellen upptar ytan av minst ett hektar – det är en rondellanläggning som vore det infarten till New York. Utanför Nybro vid den tidigare fullt fungerande infarten till Madesjö byggs rondeller och en jättebro – inte ens infarten till Stockholm kan erbjuda något liknande.
Detta är överinvesteringar till ingen trafiknytta alls – pengarna hade förmodligen räckt till att asfaltera alla Ölandsvägar i behov av det. Vägverkets prioriteringar är alldeles uppåt väggarna – uppåt vägarna höll vi på att skriva. Om Öland skall vara en attraktiv landsända dit folk vill komma och slå sig ner måste det finnas goda vägar, fullständig täckning för mobiltelefoni och inga vita fläckar, bredband till alla och god kvalitet på TV-bilderna över hela landskapet. I dessa fundamenta får det inte brista.