Mer om Lökenäsvägen
Klarlägganden kring artikel i Ölandsbladet om Plan för Lökenäsvägen 10-12-30
1. Lökenäs bygata går från Röhällakrysset på Saxnäsvägen till Lökenäs by söderifrån och slutar i byn. Lökenäs bygata ägs av fastighetsägarna i Lökenäs Samfällighetsförening. Den får inga bidrag från samhället och får därför endast användas av behöriga dvs Lökenäsbor, servicetrafik och besökare till Lökenäsbor. Prästviksvägen går från Prästviksbadet upp till byns norra infart. Den är anlagd av kommunen, likaså den ca 500m långa norrgående väg som ansluter Prästviksvägen till Ytterrörsbornas väg( ett initiativ av dåvarande öländske rikspolitikern Fritz Börjesson som kämpade för simkunnigheten och såg till att en allmän väg etablerades norrifrån till Prästviksbadet), som i sin tur ansluter till 136:an vid Glömminge Kvarn. Hanteringen av vägen (bl.a. ej inmätt av Lantmäteriet, inga avtal med markägarna) ledde till att Kommunen missade rätten till väsentliga vägdelar som de anlagt på skattebetalarnas bekostnad. Lökenäs Samfällighet har inget med denna norra väg att göra. Tyvärr beskylls vi för att vara de som satt upp bommen om och om igen trots återkommande dementier.
2. En av markägarna, lantbrukare Hans Deurell, och Mörbylånga Kommun hamnade i konflikt med varandra i en annan fråga än vägen vilket för några år sedan, vartefter konflikten utvecklades, ledde till att Deurell satte en låsbar bom med betongfundament över vägen ca 400 m norr om Lökenäs där vägen går över hans mark för att löften han anser sig fått ej infriats. Att beskylla Lökenäsborna för grinden är tarvligt och dålig journalistik.
3. Avgifter. Sommarsäsongen 2009 inbjöd Lökenäsborna som en tillfällig lösning för att komma runt den konflikt kommunen har med lantbrukaren, på eget initiativ, alla kringboende i Glömmingeområdet mfl med gäster att få använda Lökenäs Bygata för att ta sig till Prästviksvägen mot en säsongsavgift av 100:- ,administrerad av Örjans Livs. De 100:- fördelades mellan Örjan (25) och Glömminge IF (75) de håller ordning på badet, dvs Samfälligheten tog inget betalt för vägslitaget utan bjöd på det för att ortens folk skulle få tillgång till badet. Ca 45 löste säsongsavgift. Många fler använde vägen utan att betala, tyvärr! Säsongen 2010 hade vi allmänt tillträde till vägen efter en överenskommelse med Staffan Larsson. Skyltarna om obehörig trafik mm monterades ned 2010. Viktigt dock med trafiksäkerhet och miljöpåverkan i byn! Att hastighetsbegränsning till Gåfart genom byn kommer på plats, att vägbredden respekteras, att mötesplatser används, att slitageavgift regleras och att en framtida lösning kommer till stånd som ej belastar byn med genomfartstrafik bl.a. med tanke på de omfattande exploateringar som planeras i området norr om byn och de som pågår söder om byn. Vi vill t.ex. inte ha tiotusetals ton byggtrafik genom vår lilla by! Genom att detaljplanen nu underkänts som lagvidrig känns det mycket bättre. En seger för rättvisan. Skönt att svensk lag gäller även på Öland.
4. Lökenäsborna har under många år lyft fram alternativ till Lökenäs Bygata utöver vad som föreslås i gällande plan. Det alternativ som synes allra bäst för alla parter är en väg från den exploatering Hovbyhus vill göra omedelbart norr om Lökenäs till Glömminge över den exploatering Hästgården i Glömminge då planerade men nu kommit igång med. Även konsulter Kommunen anlitat föreslår bl.a. en sådan lösning. Exploatörerna tillsammans med Kommunen förfogar över marken, kan genom exploateringen, ett 50-tal fastigheter, finansiera vägen och denna väg skulle bli den kortaste vägen för allmänheten till badet. För skattebetalarna skulle detta bli väsentligt billigare än övertagande av den syd/norrgående vägen som den olagligförklarade detaljplanen försökte verkställa. I detaljplanen anges anmärkningsvärt nog endast en liten del av kostnaderna för vad ett övertagande skulle innebära.
5. Man måste skilja på Länstyrelsens uppgift då samråd söks kring en detaljplan. Detta i förordningar förenklade förfarande inskränker vad Länstyrelsen får lägga synpunkter på jämfört med det förfarande som ska tillämpas då en detaljplan överklagas. Då gäller ett helt annat spektrum av bedömningspunkter. Detta torde kommunen vara väl medveten om. Jag ringde för några år sedan och frågade Länstyrelsen för att få klarhet varför en plan kan godkännas i ett samråd men sedan underkännas vid en överklagan.
6. Lökenäsborna har vid flera tillfällen föreslagit Kommunen samtal för att bidra i den situation som uppstått då bommen lades över den väg som betraktades som allmän väg. Först förra säsongen fick vi gensvar och hittade fram till en lösning 2010. Vi hoppas och tror att den delen av Kommunen som gillar samtal med ömsesidig respekt nu ska fortsätta samtalen. Vi har fått nog av maktspråk och tror att det nu finns möjlighet för de som vill samarbeta att komma fram. Den nya politiska situationen har tagit bort politiker som använt maktspråk mot oss. I Lökenäs finns ca 80 hushåll varav ca 10 är åretruntboende.
7. Vi har som förening anslutit oss till Riksföbundet Enskilda Vägar och därmed förstärkt vår kompetens med sakkunniga inom juridik, vägrätt t.ex. och alla andra frågor som kan behöva hanteras. På REV ser man Mörbylångas försök att överta en samfällighet som något som sticker ut. I övriga landet försöker kommunerna istället göra sig av med vägar till Samfälligheter bl.a. av kostnadsskäl. Det finns ca 10000 samfälligheter med enskilda vägar i landet där obehörig trafik icke får förekomma. Ska det vara så svårt att respektera enskild egendom? Denna respekt förväntas ju i vad man benämner mänskliga rättigheter.
Björn Kumlien
Ordförande i Lökenäs Samfällighetsförening