Annons

Peter Boström: Krönikan: ”På Öland blir fiaskon succéer - det är bara en fråga om tålamod!

Det är ett av Ölands största besöksmål för fågelskådare och ett av öns populäraste utflyktsmål. Men samtidigt ett av öns största fiaskon genom tiderna.
Peter BoströmSkicka e-post
Publicerad 25 februari 2023
Detta är en personligt skriven text i Ölandsbladet. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.
Beijershamn är bara ett av många öländska superfiaskon som med åren vänts till succéer. ”På Öland är det bara en fråga om tålamod”, beskriver Ölandsbladets krönikör och ger fler exempel på lyckade fiaskon.Foto: Peter Boström

Det är något vackert över det där – fel som blivit så otroligt rätt.

Vi har en rad exempel på Öland. Beijershamn är ett av de större misslyckanden som faktiskt ändå blivit en succé.

Annons

Det skulle anläggas en djuphamn strax norr om Fröbygårda, den gamla hamnen för flatbottnade mindre båtar som vi idag kallar för Haga Park. Den dåvarande landshövdingen gav hovstallmästare Beijer vid Ottenby gård uppdraget att uppföra en ny hamn.

Det gick inte så bra...

Uppgång och fall kan man säga. Piren slammade nästan innan första stenen anlagts.

Arbetet påbörjades 1853, skulle varit klart 1855, första turen avgick 1858 och 1867 var fiaskot fullbordat med ett aktiebolag i upplösning. 1871 såldes hela området, där hamn och gästgiveri låg i ruiner, för totalt 25 öre. För att förstå omfattningen av katastrofen så skulle 25 öre idag motsvara ungefär 17,50 kronor.

Beijers hamn blev ett skällsord. Men idag är Beijershamn en oas för alla oss som tycker om att rör sig i naturen.

”Vi vänder”, röt regalskeppet Kronans befälhavare Lorentz Creutz och lade med detta grunden till Kalmar Läns Museum redan 1676, då de öppna kanonluckorna svalde Östersjövatten.

Men utan misstaget att försöka vända det rangliga skeppet med öppna kanonluckor utanför kusten vid Hulterstad så hade Kalmarsundsregionen varit en turistattraktion mindre.

”Om man ska vända fiaskot till framgång så räcker det väl med att fråga hur många stridsvagnar som sedan dess tagit sig förbi den där Föralinjen!?”

Hur stoppar vi en militär invasion av Öland? Vi gräver ett dike och delar Öland i två delar, förstås!

Föralinjen har beskrivits som ett av svenska försvarets största misstag genom tiderna. Det började grävas mellan Djupvik och Vässby, för att skapa ett dike rakt över Öland. Tanken var att diket med hjälp pumpar skulle vattenläggas och stoppa eventuella stridsvagnar.

Bekymret? Det vore bra om lede fi lät meddela sitt anfall 33 år i förväg, för det var tiden det skulle ta för att lyckas blötlägga diket. Projektet idiotförklarades och ansvariga ställdes inför riksrätt.

Annons

Men idag vet de allra flesta historiker vad Föra är för något. Och om man ska vända fiaskot till framgång så räcker det väl med att fråga hur många stridsvagnar som sedan dess tagit sig förbi den där Föralinjen!?

Jo, jo, det där som från början syntes som ett fiasko, kan i slutändan ändå bli en riktig succé. Det handlar bara om att ha lite tålamod. I alla fall på Öland!

** Mer än 50 år sedan det föddes så få barn i Borgholm. Men...det var ju sagt vi inte skulle vara så nära varandra under pandemin?

** Idensjö filosoferar: ”På kvällspromenaden tar jag med mig min kompis som är hockeymålvakt. Han har jättebra reflexer!”

** Visserligen ett lagbrott av 17-åringen att köra 140 kilometer i timmen med A-traktorn. Men vem har inte velat lämna Nybro fort som tusan?

** Är anledningen klarlagd, att stadshus-repareringen i Borgholm beror på Kroatiens bortdömda mål i VM-semifinalen, som fick ett kommunalråd att gå i taket?

** Läste pressmeddelandet om att Carola kommer tillbaka till ön. Visst, det var ju ett tag sedan. Men hon är väl inte direkt någon ”Främling”?

** De där eleverna på Capellagården kanske bara var nyfikna på hur kokain luktar?

Annons
Annons
Annons
Annons