Annons

Insändare: Varför ska turister betala priset för kommunens och företagens misstag?

Jag har många års erfarenhet som chef inom parkeringsbranschen där jag ansvarade för att regelverk efterföljdes och skyltning var korrekt. Vad jag nyligen upplevde under en visit i Byxelkrok hamn väcker en rad frågor om hur parkeringshanteringen sköts på vår annars turistvänliga ö. Hur kan en så populär destination skapa så mycket förvirring och frustration hos sina besökare?
Insändare • Publicerad 17 juli 2024
Detta är en insändare i Ölandsbladet. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.
Insändarskribenten är kritisk till parkeringsbolagens och kommunens agerande.
Insändarskribenten är kritisk till parkeringsbolagens och kommunens agerande.Foto: Lisa Strindhag

För cirka två veckor sedan parkerade jag och min familj bilen i Byxelkrok hamn. Som alltid undersökte jag noggrant alla skyltar i området. Denna grusyta ligger direkt till höger om infarten till hamnen. Den börjar med en tankningsstation där det är parkeringsförbud. Därefter finns ingen skyltning vare sig vid infarterna eller på parkeringsytan i sig, förutom en ”Tillstånd Erfordras”-skylt som endast gäller en avgränsad del av parkeringen. Fritt fram med andra ord. Solklart för både mig och dussintalet andra.

Efter att ha spenderat några timmar i hamnen med att stödja lokala verksamheter genom inköp av mjukglassar, leksaker och chilikorvar per löpmeter, återvände vi till bilen och upptäckte att vi, liksom alla andra bilar i området, hade fått parkeringsböter. Parkeringsvakten stödde sig på en skylt som gällde den avgränsade ytan.

Annons

När jag försökte fråga vakten om situationen bemöttes både jag och andra av nonchalans och hot om att trycka på larmknappen. Detta var ingen aggressiv konfrontation, utan en lugn diskussion med ett dussintal vittnen som alla fått sina bilar lappade. Vakten visade en tydlig brist på kunskap om parkeringsskyltning och verkade inte ha något emot att ta till hota med maktmissbruk om möjlighet gavs. Lönlöst med andra ord.

”Det är rimligt att ta betalt för parkering, men det måste ske i enlighet med gällande regler och lagar. Det är dags att ställa de ansvariga till svars och kräva förändring.”

Nästa steg var att kontakta hamnkaptenen, som var mycket hjälpsam och uttryckte frustration över att detta inte var första gången problemet rapporterades. Jag fick kontaktuppgifter till Anders Magnusson, ansvarig på kommunen. När jag nådde Anders möttes jag dock av byråkratiska hinder och likgiltighet. Anders Magnusson kopplade mig vidare till Securitas, där jag fick ännu fler goddag yxskaft-svar.

Makten i detta system ligger hos kommunen och de vinstdrivande företagen, som drar in miljoner på sin verksamhet. Staten och kapitalet sitter sannerligen i samma båt i P-branschen. För den vanliga personen är det mycket svårt att få felaktiga böter återkallade. De flesta betalar för att undvika ytterligare problem, trots att de är oskyldiga.

I min tidigare roll inom parkeringsindustrin arbetade vårt företag som en serviceorganisation. Vi gav ofta varningar istället för böter och rättade snabbt till felaktigheter. Målet var att upprätthålla en bra parkeringssituation för alla – boende såväl som besökare. Detta skapade nöjda kunder och en harmonisk miljö.

Öland är en unik plats som lockar många besökare. Men kommunens roll borde vara att förbättra livskvaliteten för sina invånare och stödja lokala företag, inte att förstöra folks dag genom slarvig skyltning och godtyckliga böter.

Det är rimligt att ta betalt för parkering, men det måste ske i enlighet med gällande regler och lagar. Det är dags att ställa de ansvariga till svars och kräva förändring.

Emil Åkesson

Annons
Annons
Annons
Annons