Underhåll av vägkanterna: ”Stort ansvarstagande på Öland”
Arbetet med slåtter påbörjades i torsdags och ska vara klart i slutet av augusti för större vägar, och i slutet av september för mindre vägar.
– Nu är det först det vi kallas för vägklass 1 till 3, främst väg 136 och väg 943 som berörs. Det är vägarna som tar längre tid. Första omgången pågår nu och fram till 21 juni, säger Jan-Olof Berg, projektledare, drift och underhåll på Öland.
Slåtter och röjning förbättrar trafiksäkerheten när växtlighet som stör sikten försvinner. Det gäller även vägens avvattning och dränering. I sidoområdet kan nya livsmiljöer skapas som gynnar biologisk mångfald.
– Det är vår entreprenör som gör det på uppdrag av oss. De får tydliga instruktioner om när de får göra vad och här på Öland har vi ett stort hänsynstagande för att gynna artriket på bästa möjliga sätt, säger Jan-Olof Berg.
Han säger att det kan skilja sig från ett år till ett annat när blommorna blommar men att kontrakten som skrivs med entreprenören oftast är på sex år och att det inte går att ändra instruktionerna från ett år till ett annat.
” Här på Öland har vi ett stort hänsynstagande för att gynna artriket på bästa möjliga sätt”Jan-Olof Berg, projektledare, drift och underhåll på Öland.
Om det är möjligt sker slåtter på en bredd av 10 meter från vägkanten.
Krav ställs på entreprenörerna att de ska ta hänsyn till så kallade artrika vägmiljöer när de gör olika typer av åtgärder. Trafikverket inventerar varje år var nya artrika vägmiljöer finns.
Varje år kommer synpunkter in och det är inte alla som är nöjda med hur arbetet går till.
– I Kalmar län är det Öland som sticker ut extra med hänsynen och omvårdnaden, det är omöjligt att göra alla nöjda. Vi gör vårt allra bästa för att gynna artriket, avslutar Jan-Olof Berg.