Ny väg i sikte - äskar om 30 miljoner för förbifart Kyrkbyn
”Nytt investeringsprojekt 2021 med plan för 2022 och 2023” är rubriken till tjänsteskrivelsen, undertecknad kommundirektör Ann Willsund och Åsa Bejvall, ekonomichef i Mörbylånga kommun. Ärendet som ska till kommunstyrelsens bord den 1 december handlar om en förbifart Mörbylånga Kyrkby. Då det inte finns någon gällande detaljplan för detta har nu kommunen valt att starta liv i arbetet för en ny väg öster om Kyrkbyn.
– Vi har valt att växla upp och det här måste vi fokusera på en tid framöver, säger Daniel Jonsson, samhällsbyggnadschef i Mörbylånga kommun och berättar att de nu kommer arbeta intensivt med den detaljplan som legat vilande.
”Det är alltid kontroversiellt när man bygger en ny väg. Men det ska bli en bra, långsiktig lösning för alla berörda.”Daniel Johnsson, samhällsbyggnadschef i Mörbylånga kommun.
Just en förbifart har diskuterats i flera decennier och boende i Kyrkbyn har lämnat synpunkter och namnunderskrifter både till kommunen och Trafikverket. Förra året landade Trafikverket i en tillfällig lösning som innebär att Guldfågelns trafik ska delas upp. Inkommande trafik till slakteriet går genom Trollhättevägen, utgående kör genom Kyrkbyn. Denna lösning togs med hänsyn för att klara Guldfågelns miljötillstånd som ändras den 1 januari 2022, med andra ord ansågs en förbifart inte vara ett möjligt alternativ att arbeta med.
Mörbylånga kommun står för ombyggnationen från Esplanaden fram till fabriken.
– Priset för arbetet med att bygga om dagvattenhanteringen, bygga en ny avskild gång- och cykelväg, bygga om och byta ut gatubelysning till ledlampor samt ny beläggning på Trollhättevägen mellan Esplanaden och Risingevägen landar på 6 575 000, svarar Per Gustafsson, gatu- och servicechef i Mörbylånga kommun.
Likaså Trafikverket genomför åtgärder, dels det arbete som nyligen blev klart från kyrkan mot Kyrkbyn, samt att de till våren startar de med olika åtgärder längs Köpmangatan och Trollhättevägen.
Är dessa åtgärder rimliga om en förbifart byggs om tre år?
– Ja, de åtgärderna som görs vid Trollhättevägen kommer vara väl viktiga framöver ändå, även om det på sikt blir en ny väg. Det har inte varit en bra trafiksituation där, säger Daniel Jonsson och hänvisar bland annat till medborgarförslag som önskat cykelväg bort mot Guldfågeln.
En ny väg skulle alltså kunna vara klar 2023?
– Det är den planen som ligger, sedan ska ju en detaljplan göras. Det är en demokratisk process och det är utredningar som ska göras. Det är alltid kontroversiellt när man bygger en ny väg. Men det ska bli en bra, långsiktig lösning för alla berörda där hänsyn tas till många olika intressen.
I tjänsteskrivelsen står att kommunen även jobbar parallellt med en samfinansiering.
– Man vill försöka finansiera det här med regionen. Men kommunen vill ändå säkra upp och prioritera projektet högt.
Förslaget innebär att investeringsbudgeten utökas med 2 miljoner kronor för år 2021, 14 miljoner för år 2022 och 14 miljoner för år 2023, sammanlagt blir den totala investeringsbudgeten för projektet 30 miljoner kronor.
Det pågår just nu diskussion mellan Mörbylånga kommuns miljöenhet och Guldfågeln angående miljötillståndet.
– Det är kanske så att man behöver göra någon ändring där, men det är Guldfågeln som tar det initiativet om de ska ansöka om ändringstillstånd, du får höra med Guldfågeln om detta.
Ölandsbladet har försökt nå Guldfågeln för en kommentar.