Cykla via en påhängsbro på Ölandsbron – ”Det kan vi glömma”
Nyligen lämnade Miljöpartiets Daniel Helldén, riksdagsledamot i Trafikutskottet, in en motion till riksdagen. Han vill lyfta cyklandet generellt både vad gäller landsbygd, tätorter och i städer – och över broar.
Till tidningen Barometern nämner han att han vill se en påhängsbro på Ölandsbron där cyklister kan ta sig över.
– Jag har respekt för att frågan inte är ny men det måste lyftas på nytt. Det finns målsättningar om att cyklingen ska öka i landet, att cyklingen ska fördubblas till 2035 och då är, exempelvis, Ölandsbron ett problem, säger Daniel Helldén till Barometern och fortsätter:
– Av någon märklig anledning har man klippt av möjligheten för cyklister att ta sig över bron och det strider mot alla mål. Trafikverket borde inte agera på det här sättet. Jag tycker att det absolut är värt att lyfta frågan och kommer att driva den hårt.
För lite drygt tre månader sedan ventilerade även Max Troendlé, Miljöpartiets språkrör i Kalmar län, frågan. Han menade att det är högst troligt att allt fler vill cykelpendla och likaså ser han gärna en påhängsbro.
– På lång sikt vill vi att man öppnar upp en cykelfil igen på Ölandsbron. Sannolikt med en påhängningsbro som man bygger. Och under tiden den byggs vill vi återinföra cykelbussen som fanns tidigare så att man kan vara säker på att man kan ta med sig cykeln även om det är fler än två som vill åka, sa Troendlé till Ölandsbladet.
– Det är förvånansvärt att du inte kan ta dig över Ölandsbron på något av hållen utan att betala. Det är konstigt nu när vi allt mer pratar om grön omställning och också när jag misstänker att många gärna vill cykla när det kostar så mycket mer att bilpendla.
Ölandsbladet försöker nå Adriano Maglica, broförvaltare för Ölandsbron, utan resultat.
Vi vill reda ut vad som gäller, klarar 50-åringen (Ölandsbron) verkligen en påhängsbro?
Någon som satt sig in i frågan tidigare är Borgolmspolitikern Eddie Forsman (M).
– Den här frågan har vi utrett för länge sedan, den kan vi glömma, säger Eddie kort om en påhängsbro på Ölandsbron.
Eddie Forsman som varit ansvarig i styrgruppen för projektet ”Fyr till Fyr”, en cykelled över Öland, kontaktade Trafikverket 2016 med konstaterandet: ”Vi håller på att bygga en cykelled på Öland för nästan 100 miljoner kronor, men vi kan inte cykla till den”.
– Jag har träffat trafikdirektörer och även ansvarige för Stora Bro-projekt Adriano Maglica på Trafikverket angående frågan. Vi hade bra diskussioner. Men det går inte, med den konstruktionen som är på Ölandsbron så fungerar det inte tekniskt sett att göra en påhängsbron. Ska man göra någonting måste man göra en fristående bro intill, säger Forsman.
Han förklarar att Ölandsbron inte skulle klara av denna tyngd som en påhängd bro skulle innebära.
– Den här bron är en teknisk konstruktion som man hade på 60-talet. Såhär bygger man inte idag. Idag bygger man helt annorlunda. Vi har tidigare diskuterat vad det skulle kosta att bygga en separat cykelbro på tre meters bredd intill Ölandsbron. Man måste ju då tänka på att den måste hålla för maskiner som ska borsta samt maskiner som plogar snö. Den får ju heller inte vara lägre än Ölandsbron på grund av båttrafiken.
Vad skulle en sådan bro kosta tror du?
– Vi spånade lite på det. Men en separat cykelbro som följer nuvarande Ölandsbrons linjer och tre meter bred skulle då (2016) kosta runt en miljard, kostnaden idag skulle säkert vara högre.