Läckande vrak utanför Öland töms på olja
Finnbrich
Ro-ro fartyget Finnbirch byggdes 1978 i Sydkorea. Fartyget drevs av tjockolja. Längd: 156 m, bredd 22,7 m, djupgående 7,3 m, BRT: 8672 ton.
Lastfartyget Finnbirch var på väg från Helsingfors till Århus 1 november 2006. Det var stormigt och mellan Öland och Gotland drabbades fartyget av slagsida efter att ha fått problem med lasten. Besättningen bestod av 14 personer. 13 togs till sjukhuset i Kalmar där en person senare avled. En sista besättningsman återfanns 22 november med hjälp av en sjörobot.
Fartyget ligger på 83 meters djup.
Finnbirch gick under i en novemberstorm 2006 rakt öster om Kapelludden öster om Öland. Under en rutinflygning i mitten av december 2018 upptäckte Kustbevakningen att vraket efter Finnbirch på 83 meters djup utanför östra Öland börjat läcka dieselolja. Ölandsbladet skrev då om hur Kustbevakningen lyckades stoppa läckan med en kreativ lösning - en upp och nedvänd container (!).
Nu är det alltså dags igen för en ny operation. Det finns cirka 17 000 fartygsvrak längs Sveriges kuster. Ett 30-tal av vraken utgör en akut miljöfara då de innehåller stora mängder olja som kan läcka ut. Där ingår Finnbirch.
– Vi kommer att undersöka och tömma vraket som ligger cirka 12 nautiska mil öster om Öland. Vraket läcker just nu och Kustbevakningen håller oljan under kontroll medan Havs och vattenmyndigheten med stöd av Naturvårdsverket förbereder en tömning av den olja som finns kvar, säger Frida Åberg, utredare vid enheten för havsmiljöförvaltning, på Havs- och vattenmyndigheten.
Fraktfartyget Finnbirch förliste utanför Öland 2006 och innehöll 540 tusen liter olja. Det är en bunkertank kvar med upp till 85 tusen liter olja, vilket motsvarar 30 villatankar. I närheten av vrakets position finns det ett flertal känsliga naturområden så detta görs som ett led i att rädda Östersjön. Saneringen kommer att kosta 11,5 miljoner kronor.