Annons

Kritik efter öländska företagares missnöje: "Ovärdigt"

Mörbylånga sjönk ytterligare ner i bottenträsket för företagsklimat 2020 och närmar sig jumboplatsen.
– Det är ovärdigt en typisk småföretagarkommun som vår, säger Carl Dahlin (M).
Mörbylånga kommun • Publicerad 14 april 2021
Företagsklimat i fokus, bilden från Tjejkväll på Ölands köpstad.
Företagsklimat i fokus, bilden från Tjejkväll på Ölands köpstad.Foto: Malin Edeborg

Tillsammans med partikollegan Ulrik Brandén lämnar han nu in en interpellation gällande hur kommunens näringslivsranking ska förbättras.

– Kommunens åtgärder för att vara en attraktiv motpart till de företag som verkar här får helt enkelt underkänt, menar Brandén (M).

Annons

Enligt Svenskt näringslivs ranking av företagsklimat 2020 så sjönk Mörbylånga kommun tio platser jämfört med 2019, en trend som pågått senaste sex åren. Nu är Mörbylånga på plats 274 plats av 290 kommuner.

”Därför är det ledsamt att behöva bevittna hur kommunens placering i Svenskt Näringslivs ranking kommer allt närmare jumboplatsen i landet”, skriver de två moderaterna.

” Företagarna påpekar att kommunens strategier endast verkar finnas i teorin, för i praktiken upplever de att ser det annorlunda ut”
Ulrik Brandén (M)

– Trots kommunfullmäktiges mål att förbättra bland annat service och bemötande sjunker kommunen stadigt närmare jumboplatsen. Det är ovärdigt en typisk småföretagarkommun som vår, säger Carl Dahlin (M).

– Företagarna påpekar att kommunens strategier endast verkar finnas i teorin, för i praktiken upplever de att ser det annorlunda ut, fortsätter Brandén.

Carl Dahlin lämnar in interpellationen tillsammans med Ulrik Brandén (M).
Carl Dahlin lämnar in interpellationen tillsammans med Ulrik Brandén (M).Foto: Arkiv

Bland frågorna som nu riktas till kommunstyrelsens vice ordförande Anna-Kajsa Arnesson:

”Centerpartiet har suttit i majoritet hela den tiden och haft företagande som profilfråga, varför lyckas inte kommunen vända trenden under er ledning?”

"Företagarna pekar på att det finns en strategi för kommunikation med företagen i kommunen, men att den måste omsättas i praktiken. Hur ska det ske?”

Magnus AnderbergSkicka e-post
Så här jobbar Ölandsbladet med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons