Annons

Branschen rustar inför säsongen – satsar 65 miljoner: ”Det ser bra ut”

Lågsäsong?
Nix, det är nu campingarna på Öland finslipar formen.
– Det byggs, rustas och renoveras för cirka 65 miljoner kronor, rapporterar Hans Gerremo, sedan drygt en månad tillbaka ny ordförande för branschorganisationen Camping Öland.
Öland • Publicerad 23 mars 2023
Nytt servicehus på Grönhags Camping, en av flera pågående satsningar inom campingnäringen på Öland.
Nytt servicehus på Grönhags Camping, en av flera pågående satsningar inom campingnäringen på Öland.Foto: Privat

Med högsäsongen bara några månader bort pågår det febril aktivitet på många av Ölands campingar. Bara i solceller investeras det för drygt 20 miljoner kronor.

– Ja, ett exempel är Lundegård. Där sätter de upp totalt 1 100 solcellsplattor på huvudbyggnaden och padelhallen, vilket ska ge dem 450 000 kW, berättar Hans Gerremo.

Annons

Stora summor satsas även i byggnader av olika slag, nya som gamla.

På Grönhags camping i Köpingsvik har servicehus med alltför många år på nacken jämnats med marken varför nybyggnation pågår.

– Ett nytt servicehus för 8,5 miljoner kronor och så här ser det ut runt om på campingarna, man renoverar sina servicehus, man investerar och bygger om. Det är 1,5 miljoner där, det är två miljoner där, det byggs, rustas och renoveras för cirka 65 miljoner kronor.

Stämningen i branschen inför det som komma skall beskrivs som bra.

”Vi åker inte ut som tidigare, hemestern har satt sig och jag tror att det håller i sig många år framöver.”
Hans Gerremo

– Bokningsläget idag är ungefär på samma nivå vid samma tid ifjol och det tycker vi är bra, det ser bra ut. Vår produkt, Ölands läge och det vi kan leverera, det gillar folk.

Ytterligare en plusfaktor är den svaga svenska kronan: utländska besökare får mycket för pengarna, svenskarna stannar ”hemma”.

– ”Vi” åker inte ut som tidigare, hemestern har satt sig och jag tror att det håller i sig många år framöver. Idag upptäcker man Sverige på ett annat sätt än förr, beskriver Hans Gerremo.

Någon synlig trend? Vad efterfrågas?

– Man vill inte ha det sämre än hemma. Man vill ha kvalitet, bra stugor och bra servicehus, hygienen kommer högt på listan.

– Trenden är aktiviteter, man aktiverar sig på ett annat sätt i dag. Och sedan finns alltid basen, våra badstränder, de drar.

Annons

Till sist, ett tronskifte i något av det tysta.

Efter 23 år som ordförande för Camping Öland har Catrin Sörensen tackat för sig och frågan gick då till Hans Gerremo vars meritlista är en av de tyngsta i den svenska turistbranschen.

– Och då tänkte jag att det kan jag väl hjälpa till med!

Här saknas innehåll

Michael StåhlSkicka e-post
Så här jobbar Ölandsbladet med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons