Glassbråk urartade fullständigt: Missnöjd kund slog ung anställd
Strut eller bägare? Den klassiska sommarfrågan gick helt över styr.
Det var vid en glassvagn nere på södra hamnplan i Färjestaden den 7 augusti förra året som dispyt uppstod mellan kund och anställd.
Enligt killen som jobbade i kiosken kom det fram en man som beställde en mjukglass i bägare. Men när han hade gjort glassen ville kunden ha en strut istället. Han förklarade att det inte är han som äger kiosken och att han inte kan slänga glassar. Då slängde kunden glassen på honom.
”NN gick mot dörren i glasskiosken och var på väg ut när kunden kom runt till honom och tog tag i honom och tryckte upp honom mot glassvagnen. Kunden började sedan att slå NN i ansiktet många gånger.”
Här saknas innehåll
Kunden uppger att han var vid glasskiosken med sin fru och två barn. Sonen ville ha glass. Han beställde strut men fick bägare – sonen blev ledsen. Han menar att det sedan var ett långt käbbel med förolämpningar och hätsk stämning där glasskillen kastade glass mot honom – och att han inte medvetet slog honom.
Chefen för kiosken avbröt misshandeln. Den unge kioskkillen hade väldigt ont vid näsan, kinden och uppe vid höger öra. Han fick åka till akuten dagen efter då han upplevde att hans syn var påverkad. Läkaren sa att han hade fått en hjärnskakning. Han begär nu 5000 kronor i skadestånd.
Ingen av de inblandade är hemmahörande på Öland.