Tröttnat på störningar: ”Vi sätter upp bommar”
När Ölandsbladet nyligen kontaktade Per Holm på P&E Fastigheter sa han så här om situationen på Triangeln där rusande motorer, däckskrik och hög musik orsakat omfattande och långvariga störningar för närboende, främst under kvällar och nätter:
– Vi tittar på någon form av bom, för att samtidigt avvakta. Eventuellt ska det etableras en drivmedelsstation på området och den är i så fall öppen dygnet runt och då kan vi inte sätta upp en bom – det finns ju bara en infart.
Det P&E Fastigheter avvaktade var ett besked från mark- och miljödomstolen, detta då kommunens bygglov till drivmedelsanläggningen överklagats i omgångar. Någon dom har ännu inte nått P&E, däremot har bolaget svängt i grundfrågan.
– Nu känner vi att har sådana problem på området så att vi sätter dit bommar i alla fall, det går inte att vänta längre. En bom vid infarten till parkeringen och en vid inlastningsvägen, säger Per Holm till Ölandsbladet på fredagen.
” Det har varit fruktansvärt, en plåga för många och vi vill att det ska ta slut.”Närboende
När?
– De är beställda, men jag har inte fått någon leveranstid. Så fort de kommer sätter vi dit dem.
Öppettiderna för verksamheterna på området kommer att reglera åtkomsten till parkeringen.
– Ja, de som öppnar först och stänger sist får styra.
Hur gör ni om mark- och miljödomstolen säger ja till den obemannade drivmedelsstationen?
– I så fall får vi hantera den frågan då.
P&E-löftet om bommar möts av både lättnad och glädje bland de som drabbats av störningarna från Triangeln.
– Vi har velat detta under lång tid, det är ett året-runt-bekymmer som pågått länge. När man vaknar mitt i natten och hör att det är någon som buskör och spelar hög musik utanför sovrumsfönstret... det har varit fruktansvärt, en plåga för många och vi vill att det ska ta slut. Så visst är det välkommet, absolut, säger en av dem.
Kan bommar få stopp på störningarna?
– Får man upp bommar så borde det fungera. Sedan har vi inget emot ungdomar, men vi vill ha det lugnt.
Även kommunen, som mer eller mindre dränkts av klagomål i frågan, gillar beskedet från P&E.
– Positivt, det är bra. Och den här lösningen är ganska vanlig vid den här typen av parkeringar, det ser man till exempel i Kalmar, säger tillväxtchef Anders Magnusson.