Ölandsbron: ”Börja bygga ny bro 2040 och den får gärna ligga norr om Stora Rör”
En attraktiv cykelled på Öland för cirka 100 miljoner kronor, men omöjligt att cykla från fastlandet till Öland eftersom Ölandsbron är stängd för cykeltrafik - den svårsmälta ekvationen fick cykelledsgeneralen och borgholmspolitikern Eddie Forsman att för en handfull år sedan kontakta Trafikverket och lobba för en cykelbro på dagens bro.
Sent 2016 kom nya inspel från Eddie Forsman: ”Bygg en helt ny Ölandsbro.”
– Diskussionen måste igång nu, var budskapet och han fick positiv respons från flera håll, bland annat från Trafikverket.
I dag, efter en tid av stiltje, är frågan återigen het i och med att en motion från liberalerna om en ny bro över Kalmarsund ska debatteras och behandlas i riksdagen den 4 april.
– Jag har hållit på med den här frågan längst och det är jättebra och roligt att fler vill vara med och backa upp. Det är så det ska fungera, har man lobbat bra så lobbar andra vidare. Det räcker inte med att en person stimmar, säger Eddie Forsman och tillägger:
– Nu kommer det från flera håll och det blir diskussion i riksdagen, jättebra. Förra årets ställde vi moderater en interpellation om hur långt planeringen för en ny förbindelse mellan Öland och fastlandet kommit och den har vi inte fått svar på än, men det kanske kommer i den debatten.
Sedan tidigare är det känt att Trafikverket garanterar att Ölandsbron klarar minst 50 år till med rätt underhållsinsatser, problemet är att den 12,8 meter breda 60-tals-skapelsen knappt klarar dagens trafikvolymer och än mindre framtida dito.
– Dagens bro är helt omodern, den är vare sig säker trafikmässigt eller sjötrafikmässigt. Att vänta 50 år till på en ny förbindelse håller inte, man måste göra det snabbare, säger Eddie Forsman och flyttar fram positionerna.
– 2040, det kan vara ett bra startdatum för att börja bygga. Då tar man också hänsyn till vad som ligger i röret i den nationella planen för infrastruktur, där finns 700 miljarder.
Kostnaden för en ny Ölandsbro sägs landa på 3,5 miljarder kronor och när det gäller standard sneglar Eddie Forsman på Öresundsbron, drygt 31 meter bred med plats för fyra körfält och vägrenar.
– Den har bra mått samt mittseparering och när det gäller trafikvolym är det ingen stor skillnad mellan Öresundsbron och Ölandsbron. Och självklart ska man kunna cykla över, då blir det Europas längsta cykelbro.
Var ska en ny bro placeras?
– Där man kan bygga och i Färjestaden och Kalmar är det för lite plats, sommartid är det ju redan kaos. Så gärna norr om Stora Rör, där är det kortare avstånd till fastlandet och på båda sidor finns det plats för avfarter och man kommer lätt ut på E22:an och 136:an, svarar Eddie Forsman och pekar på positiva sidoeffekter.
– Kommer bron på ett annat ställe växer nya samhällen upp. Samtidigt som det öppnar upp nya vägar för arbetsmarknadsområden.