Efter el-kritik – svänger i laddad fråga: ”Efterfrågan ökat drastiskt”
Allt fler laddbara fordon, alltför få laddplatser. Ekvationen går inte ihop, något flera slagit larm om.
”Ska vi komma tillbaka för semester på Öland behöver infrastrukturen för elbilar ses över”, förklarade en frustrerad elbilsägare i en skrivelse till Borgholms kommun nyligen.
Kommunens svar har under lång tid varit att ”marknaden” ska lösa problematiken, med andra ord att privata initiativ ska stå för den expansion av laddplatser som måste till när landets och Ölands fordonspark elektrifieras i mycket snabb takt.
Nu görs en helomvändning. När kommunstyrelsens arbetsutskott träffas nästa gång kan ett kommunalt utbyggnadsförslag ligga på bordet, fler laddplatser är plötsligt på gång.
– Ja, vi måste göra det. Vi (kommunen) kan inte bara sitta och vänta. Vi kan inte lösa allt, men vi måste göra vår beskärda del, säger kommunalrådet Ilko Corkovic och har flera förklaringar till den hastiga 190-graderssvängen.
– Efterfrågan ökar drastiskt och för att vara en attraktiv kommun för personer med laddbilar måste vi se till att det finns laddplatser och det är också en fråga där vi fått in synpunkter och kritik.
– Och genom åren har det stor problemet varit att vi haft driftunderskott på ”våra” laddplatser, men nu går det ihop. Vid turistbyrån går det ihop sig och det är bra.
Hur många nya laddplatser och var finns det ännu inget beslut om. På kommunens önskelista finns samtidigt fler privata initiativ.
– Som det som är på gång i Köpingsvik. Det kommer att behövas både ock, privata och kommunala satsningar. Vi ska pusha i den frågan.
Kommunens tekniske chef Lars-Gunnar Fagerberg samt fastighetsstrateg Kristian Kijewski är de två som jobbar med förslaget och den förstnämnde är tämligen säker på var de nya laddplatserna i just Borgholm ska placeras.
– Kartläggning pågår och bakom kyrkan är både en klok och bra plats som redan har mycket el. Sedan har vi varit runt i hamnarna och kollat behoven där, säger Lars-Gunnar Fagerberg.
Även Tesla ska kontaktas vars egen snabbladd-karta över Öland är tom.
I vågskålen finns även möjligheten till bidrag.
– Upp till 70 procent av investeringskostnaden från Klimatklivet, säger Lars-Gunnar Fagerberg.
”Vi kan inte lösa allt, men vi måste göra vår beskärda del.”Ilko Corkovic