Annons

Extrabro kan sänka bron

En bro på bron – idén avfärdades redan på 1990-talet då cyklister bannlystes på Ölandsbron.
Eddie Forsman
ÖLAND • Publicerad 3 mars 2015
Ölandsbron – redo för någon form av cykelbro? Enligt slutsatser gjorda under 1990-talets mitt så är den inte det. Foto: Arkiv
Ölandsbron – redo för någon form av cykelbro? Enligt slutsatser gjorda under 1990-talets mitt så är den inte det. Foto: Arkiv

Diskussionen kring en cykelbro på Ölandsbron har funnits tidigare – under 1990 talets mitt, då bron gjordes fyrfilig och trots protester stängdes av för cyklister, lyftes idén för att avfärdas av Vägverket (i dag Trafikverket).

– De slog ifrån sig helt, en påhängsbro avfärdades på grund av Ölandsbrons konstruktion. Vägbanan ligger på ett stort antal cylindrar och med påhängsbro på ena sidan blir det obalans, tipsar den vane och snabbe cyklisten Tomas Larsson i Färjestaden, som innan det fyrfiliga ofta cyklade till det dåvarande jobbet i Kalmar.

Annons

– Det tog väl tio minuter att komma över. Och ingen vill mer än jag att det skulle gå att cykla på bron igen.

Däremot tror han att det blir svårt.

– Fysikens lagar har inte förändrats, däremot kan tekniken ha gjort det under de här 21 åren sedan förra diskussionen.

Fanns det något förslag på en annan lösning än just en påhängsbro?

– Nej, nej, först var det prat om att ha tre filer för bilar och en fil för cyklister. Sedan kom det här med påhängsbro, säger Tomas Larsson, flitig debattör då det begav sig med flera insändare och även protestbrev till dåvarande miljöminister Anna Lindh.

–  Som svarade, vilket var lite coolt. Men det var ett typiskt politikersvar.

I svaret beklagade Anna Lindh att biltrafik går före miljövänligt för att samtidigt hänvisa ansvarsfrågan till dåvarande Vägverket.

Initiativtagaren till denna förnyade diskussion om påhängsbro låter sig inte nedslås av konstateranden från förr och upprepar sitt önskemål om teknisk förstudie.

– Vilket jag ska ta upp med Trafikverket lokalt i Kalmar, jag ska träffa dem på torsdag och de vet vad jag vill, berättar Ölands ”cykelgeneral” Eddie Forsman.

Budskapet på 1990-talet var att ”det går inte”?

Annons

– Men det byggde på den kunskap som fanns då, det kan ha kommit ny kunskap, säger Eddie Forsman för att ändå fundera på andra alternativ.

– Pudelns kärna är att om vi nu satsar 100 miljoner på en cykelled så måste cyklisterna kunna ta sig hit. Skulle det visa sig att en påhängsbro inte fungerar får vi titta på något annat, kanske en helt ny bro på sidan om?

Reaktioner på ditt utspel?

– Väldigt många positiva signaler – många säger som jag: ”Tänk att få cykla över Ölandsbron, bara det skulle vara en reseanledning.”

– Och jag räknar kallt med att bara Ölandsleden drar minst 100 000 cyklister mellan april – september.

Cykelbro på bro någonstans i Europa. Foto: Arkiv
Cykelbro på bro någonstans i Europa. Foto: Arkiv

”Kanske en helt ny bro på sidan om?”

Eddie Forsman är "cykelgeneral” på Öland

Fakta

Ölandsbron

Invigdes 30 september 1972

6 072

meter lång

Europas längsta bro fram till 1998

41,69

meter i högsta höjd

Michael StåhlSkicka e-post
Så här jobbar Ölandsbladet med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons