Annons

Megastor satsning – företagets laddade Sverigepremiär: ”Våra första”

Rejäl satsning med Sverigepremiär – ett av Nordens största företag i laddbranschen ska in på handelsområdet Triangeln och har både personbilar och tung trafik i fokus.
– Laddpunkterna för tung trafik blir våra första i Sverige, säger den tekniske projektledaren Andres Beissinger på Recharge AB och har även något på gång tre mil söderut.
Borgholm • Publicerad 6 mars 2023 • Uppdaterad 8 mars 2023
Ett i framtiden laddat handelsområde, Triangeln i Borgholm.
Ett i framtiden laddat handelsområde, Triangeln i Borgholm.Foto: Michael Ståhl

Markägarens ursprungsplan var en högst ordinär och automatiserad drivmedelsstation, men verkligheten i form av ett icke beviljat bygglov kom i vägen.

I stället kliver framtiden in på handelsområdet Triangeln vid norra infarten till Borgholm.

Annons

– Ja, det stämmer, vi har precis skickat in bygglovsansökan för en nätstation, berättar Andres Beissinger på Recharge AB och kan detaljerna i projektet som innehåller två ”premiärer” för företaget.

– Vi ska uppföra två laddpunkter för tung trafik och åtta laddpunkter för personbilar, med ett (1) uttag i varje. Laddpunkterna för tung trafik blir våra första i Sverige och de för personbilar är alla snabbladdare på 220 kW. Två av de åtta handikappanpassas.

Totalt ska åtta personbilar och två tunga fordon – i nuläget är elbussar den främsta målgruppen – kunna laddas samtidigt.

Recharge AB är en ledande laddoperatör i Norden och driver fler än 2 600 laddstationer i Norge, Finland och Sverige, men finns inte på Öland idag. Etableringen på Triangeln, ”premiär nummer två”, ska ändra på den saken.

– Nätbolaget (Borgholm Energi Elnät AB) har kapaciteten och vår största utmaning just nu är leveransen av nätstationen eftersom leveranstiden är nio månader – ett år, förklarar Andres Beissinger och är därmed osäker på ”igångsättande och klart”.

– Men vårt mål är färdigt absolut senast det tredje kvartalet 2024, samtidigt kan det mycket väl stå klart i slutet på det här året, fortsätter den tekniske projektledaren och har mer Öland på gång.

– Ja, fem laddpunkter för personbilar vid Ölands Köpstad med ungefär samma tidplan som Triangeln.

Laddarna för tung trafik på Triangeln kräver nedkylda kablar för att minimera energiförluster, smart teknikstyrning och ett villkorat avtal med Borgholm Energi.

– Ja, om det är en kall dag med vare sig blåst eller mycket sol måste vi kunna styra och begränsa uttaget, säger Kent Oscarsson, elingenjör på Borgholm Energi, och har smått hiskeliga effektuttag att rapportera hem om vid maxuttag på Triangeln.

– 2,5 megawatt, det är nästan som hela Köpingsvik.

Annons

Apropå Köpingsvik, den kommande laddstationen där, hur stor är den i jämförelse?

– Den är på 1,2 megawatt och kan bli klar till i sommar, svarar Kent Oscarsson.

Här saknas innehåll

En av laddstolparna bakom kyrkan i Borgholm.
En av laddstolparna bakom kyrkan i Borgholm.Foto: Maria Brynielsson

Anders Magnusson, tillväxtchef i Borgholms kommun, har under lång tid efterlyst privata inspel i laddfrågan och är därför påtagligt nöjd med beskedet från Recharge.

– Det är jättebra och jag har pratat med markägaren (P&E Fastighetspartner) och uttryckt min positiva bild på det som sker, säger Anders Magnusson och fortsätter:

– Laddinfrastrukturen måste verkligen byggas upp och kan de komma igång till sommaren i Köpingsvik så vore det fantastiskt. Med de i Köpingsvik och våra (kommunens) bakom kyrkan så vässas det upp ordentligt.

”2,5 megawatt, det är nästan som hela Köpingsvik.”
Kent Oscarsson
Michael StåhlSkicka e-post
Så här jobbar Ölandsbladet med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons