Ny skolbusslinje på östra sidan: ”Kan inge trygghet och stabilitet”
Skolbusslinjen ”Östra sidan till Östra skolan” kan bli verklighet.
– Får vi ihop tillräckligt många barn som vill gå här på skolan, då fixar vi skolskjuts, säger Mattias Mild, vice vd på skolan.
Men för att kunna genomföra detta ekonomiskt behöver det vara ett minimum på 15 elever från östra sidan (Norra Möckleby, Gårdby, Runsten, Spjutterum, Långlöt och Gärdslösa) som väljer Östra skolan.
– Exakt vilka stopp det blir längs vägen beror på var eleverna bor, om man ska gå genom Norra Möckleby eller runda Gårdby, säger Elisabet Angelin, vd och ägare av Tomas Buss.
Idag går det 247 barn på friskolan som sträcker sig från förskoleklass upp till årskurs nio.
Hur många platser har ni?
– Det kan bli 326, säger Mattias Mild.
Hittills har de fått in runt åtta intresseanmälningar.
– Vi har redan idag elever som tackat ja och då vet de ju inte om det kommer gå en buss eller inte, det är jätteroligt, säger rektorn Jessica Svärd.
Två informationsmöten har hittills hållits, den 29 april väntar nästa. Fram till den 6 maj är sista dagen att anmäla sitt intresse som skolelev med behov av den nya bussen.
– Vi märker att den här frågan är viktig och blir mer definitivt ju närmre höstterminen vi kommer, säger Mild och fortsätter:
– Fördelen är att man får skolskjutsservice som vi står för och sedan slipper man tänka på fler skolbyten. Börjar man här kan man gå från förskoleklass upp till nian och vill man fortsätta till CIS på gymnasiet kan bussen kanske gå dit också...
Elisabet, vilken sorts buss tänker ni er?
– Det beror på om det blir 15 eller 50 elever. Vi har sedan självklart möjlighet att justera detta efter antal barn. Men det handlar om att få klimatsmarta resor. Sedan är tanken är att vi inte ska ha några busskort.
Tomas Buss har lång erfarenhet av skolskjuts då de har kört skolbusstrafik sedan 1950-talet.
– Det var min morfar som startade, så vi har lång erfarenhet av detta. Vi har alltid jobbat efter den principen att man har en namnlista och vet var barnen bor. Därefter lägger vi upp en tidtabell som passar barnen.
– Efter en tid vet man också var barnens farmor eller mormor bor, om barnen ska leka med varandra och så vidare. Det ska vara tryggt och nära. Sedan tänker vi en busschaufför, dedikerad den här uppgiften. Med två eller tre vikarier som kan hoppa in vid sjukdom eller semester. Tanken är att det ska innebära en trygghet och att man ska ha en lugn och fin resa till sin skola och känna sig trygg med chauffören.
Hur känns det om ni lyckas få ihop ett sådant här samarbete?
– Det känns genuint roligt. Att göra något tillsammans känns bra, säger Mild.
– Särskilt i ett sådant här läge när det varit så oroligt med skolskjutsen, då känns det bra att kunna komma med det här erbjudandet som kan inge trygghet och stabilitet. Jag kan själv tänka mig hur man som förälder mår, man grubblar över hur det ska bli till hösten, avslutar Elisabet Angelin.