Anders varnar: ”10 000 för en mobil jag aldrig beställt”
I fredags blev Anders Kalin i Norra Kvinneby på östra Öland uppringd från ett okänt nummer.
– De sa att de ringde från Sergel Kredittjänster och att jag var skyldig pengar för en mobiltelefon, 10 000 kronor för en mobil som jag aldrig har beställt, säger Anders Kalin.
– Min gamla telefon börjar visserligen bli sliten... Men någon ny telefon har jag inte tänkt köpa just nu.
Nu vill han varna andra som kan få liknande samtal.
– Det är något ruffel och båg. Men många är ju så godtrogna och tror på det här.
På branschföreningen Svensk Inkassos hemsida står det pågår bedrägeriförsök i deras namn.
”Meddelanden per SMS och e-post skickas ut i inkassobolags namn. Meddelandena uppmanar mottagaren att ringa ett angivet nummer eller att besöka en hemsida som verkar tillhöra inkassobolaget, och i vissa fall att swisha in pengar för en påstådd skuld. Numret i meddelandet går inte till inkassobolaget i fråga och hemsidesadressen leder till en kopia av inkassobolagets egen webbplats. Det har också förekommit att privatpersoner i kontakterna blivit uppmanade att ladda ner olika typer av appar. Om du är osäker på om ett inkassokrav du fått märkt Sergel är korrekt ber vi dig att logga in på Mina Sidor här på Sergel.se. Där kan du enkelt och snabbt kontrollera status på eventuella ärenden. Är du drabbad av ett bedrägeri ber vi dig kontakta polisen i första hand och göra en polisanmälan av ärendet.”