Mobilfritt för eleverna på Åkerboskolan: ”Vi umgås mer numera”
Sedan efter påsklovet har det varit mobilförbud för högstadieeleverna på Åkerboskolan.
– Vi umgås mer numera, vi spelar mer kort till exempel, säger Elias Silverstrand.
Efter att mobilerna samlats in på morgonen är de inlåsta i ett låst rum hela dagen. Efter sista lektionen kan mobilerna hämtas av eleverna av en utsedd lärare som tar fram förvaringslådorna där mobilerna ligger klassvis.
– Vi kryssar även för vilka elever som lämnar in för att se till att förbudet följs, säger Freddie Sandström, lärare i svenska och engelska på Åkerboskolan.
Här saknas innehåll
Problemen kring mobilanvändandet har alltid varit kännbara. Tidigare skulle eleverna lämna in mobilen vid lektionsstart, men det orsakade bland annat förseningar när lärare var tvungna att övervaka att mobilerna verkligen lämnades in, vilket inte alltid var fallet. – Det tog alltså tid från lektionen och orsakade stundtals även konflikter när elever inte ville lämna in sin mobil vid lektionsstart. Resultatet blev en sur start på lektionen för både elever och lärare, säger Freddie.
”Det är bra med mobilförbud för vi rör på oss mer”Ellen Johansson
Han berättar att de flesta på rasterna dök ner i skärmens beroendeframkallande värld.
– De umgicks inte förutom då de ville visa något roligt tiktok-klipp till kompisen. Vi kände helt enkelt att detta inte var bra för någon.
– Det är bra med mobilförbud för vi rör på oss mer och det är mindre störande ljud från mobiler. Dåligt för att föräldrar inte kan kontakta dig lika lätt under skoltid, säger Ellen Johansson.
Här saknas innehåll
Till en början var inte eleverna positiva till beslutet men det ändrades rätt så snabbt.
– Vårdnadshavare har stöttat oss sen första början. Det första vi märkte var hur tillgängliga alla var, det var ingen som var upptagen med mobilen längre. Om du sa hej i korridoren så fick du ett hej tillbaka. Om du ville fråga en elev något så var det lättare att få ett svar. Eleverna började umgås mer och framförallt aktivera sig mer. Korridorerna som tidigare befolkades av elever med mobil tömdes och när man förbryllat undrade var alla elever var så fick man svaret om man tittade ut, säger Freddie.
Även i årskurs 4-6 är det mobilförbud sedan tidigare. Mobilförbudet på Åkerboskolan har stärkt gemenskapen hos både elever och lärare.
Nyligen släpptes rapporterna ”Students, digital devices and success” och ”Managing screen time – How to protect and equip students against distraction” av OECD. Där har man närmare undersökt hur användningen av digitala skärmar i skolmiljö påverkar elever och deras inlärning. Rapporterna visar att 30 procent av eleverna blir distraherade av mobiltelefoner och andra digitala enheter i skolan. Sverige ligger över snittet i OECD. Nu arbetar regeringen med att gå tillbaka till grunderna och öka användningen av analoga läromedel. De satsar på att införa fler fysiska böcker i skolan, bemannade skolbibliotek och minskad skärmanvändning.