Öländskt näringsliv ska utbildas i att ge bästa service till turisterna
Tillsammans med ett externt bolag jobbar Ölands Turismorganisation med att ta fram en digital service- och värdskapsutbildning för hela ön. En första version beräknas bli klar under våren.
Utbildningen ska utgöras av två delar med fokus på service och värdskap, samt en mindre del Ölandsintroduktion.
Här saknas innehåll
– Vi är just nu i uppstarten och jobbar intensivt med att samla in input från flera andra aktörer som redan idag är skickliga i sitt värdskap. Vår målsättning är att ta fram en utbildning som ligger i framkant, säger Emilia Tengel, som tillsammans med Madelene Hallström är ansvarig för projektet.
– Om vi kan underlätta utbildningen av personal inom besöksnäringen kommer det resultera i ännu bättre besöksupplevelser, tillägger Madelene Hallström.
– Jag tror att det är precis rätt läge för denna utbildning nu. Den tas fram som ett stöd och en resurs till våra företag för att tidbespara och effektivisera deras egen onboardingprocess. Läget var också rätt utifrån en teknisk synvinkel, avslutar tf turistchef Marcus Carlsson.