Annons

Öländskt näringsliv ska utbildas i att ge bästa service till turisterna

– Jag tror att det är precis rätt läge för denna utbildning nu, säger Ölands tillförordnade turistchef.
Öland • Publicerad 24 januari 2023
Arkivbilder.
Arkivbilder.Foto: knape

Tillsammans med ett externt bolag jobbar Ölands Turismorganisation med att ta fram en digital service- och värdskapsutbildning för hela ön. En första version beräknas bli klar under våren.

Utbildningen ska utgöras av två delar med fokus på service och värdskap, samt en mindre del Ölandsintroduktion.

Här saknas innehåll

Annons

– Vi är just nu i uppstarten och jobbar intensivt med att samla in input från flera andra aktörer som redan idag är skickliga i sitt värdskap. Vår målsättning är att ta fram en utbildning som ligger i framkant, säger Emilia Tengel, som tillsammans med Madelene Hallström är ansvarig för projektet.

– Om vi kan underlätta utbildningen av personal inom besöksnäringen kommer det resultera i ännu bättre besöksupplevelser, tillägger Madelene Hallström.

– Jag tror att det är precis rätt läge för denna utbildning nu. Den tas fram som ett stöd och en resurs till våra företag för att tidbespara och effektivisera deras egen onboardingprocess. Läget var också rätt utifrån en teknisk synvinkel, avslutar tf turistchef Marcus Carlsson.

Här saknas innehåll

Simon KarlssonSkicka e-post
Så här jobbar Ölandsbladet med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons