Annons

Om Trafikverkets lösning: ”Dumsnål”

Trafikverket har beslutat att omfördela Guldfågelns tunga trafik. Den utgående trafiken från fabriken kommer gå längs Kyrkbyn, inkommande trafik längs Trollhättevägen.
– Det är en dumsnål lösning, det finns ingen logik i den, säger Jan Carlsson som bor längs Kyrkbyn i Mörbylånga.
Mörbylånga • Publicerad 14 september 2019
Vägen är cirka fem meter bred med omgivande bebyggelse mycket nära vägen.
Vägen är cirka fem meter bred med omgivande bebyggelse mycket nära vägen.Foto: Maria Wiell

Genom Mörbylånga kyrkby sträcker sig väg 942, det handlar om en sträcka på mellan 1–1,5 kilometer. Precis intill den smala vägen är det bebyggelse. Det har sedan länge talats om en förbifart förbi Mörbylånga Kyrkby, vilket skulle vara en åtgärd som vore både kostsam och ha en stor inverkan på kringliggande miljö. De boende i radbyn har länge känt oro för den tunga och snabba trafiken som passerar deras hus och trädgårdar, namninsamlingar har överlämnats och Mörbylånga kommun gjorde en egen utredning över alternativa vägsträckningar.

Nu är Trafikverkets åtgärdsvalsstudie klar och fordonstrafiken kommer fortsätta passera längs kyrkbyn, dock blir det endast hälften så många transporter från Guldfågeln.

”– Det basala här är att få bort trafiken så vi slipper bli ihjälkörda.”
Annons

Jan Carlsson bor i radbyn och är en av dem som förordat en dragning av vägen strax öster om byn. Kyrkbyn är hårt belastad av fordon men Jan vill poängtera att det inte är lastbilschaufförerna till Guldfågeln som är det stora problemet.

– Nej, det är duktiga chaufförer. De kör för åkeriet som har transporterna till Guldfågeln, de sköter oftast hastighetsangivelsen.

Problemet, enligt Jan är resterande trafik. På den smala vägen passerar dagligen anställda på väg till kycklingindustrin, ofta i hög fart. Där kör även breda lantbruksmaskiner, och bussar.

– Det pratas om att Guldfågeln kör sina transporter, men det talas inte om att vi fått en biogasstation och att bussarna kör dit.

Under kvällspromenaderna med sin västgötaspets är han fullt reflexklädd och ser ljusen på fordonen som kommer.

– Jag ser lamporna på bilarna och då får jag slänga mig in i busken och hålla fast mig, säger han, lite ironiskt.

Men undertonen i samtalet visar att det finns en stor orosfaktor, både för sin och andras säkerhet. Han berättar att han har barnbarn som inte kan cykla hem och besöka honom, vägen är alldeles för farlig.

– Det basala i det här är att få bort trafiken så vi slipper bli ihjälkörda, säger Jan Carlsson och skakar på huvudet åt Trafikverkets beslut.

– Vad kommer det egentligen bli för förändring? De kan styra Åstrands transporter, men de kan inte styra den trafik som går från privatpersoner, bönder, bussar och utländska transporter.

Jan Carlsson bor i radbyn och är en av dem som förordat en dragning av vägen strax öster om byn.
Jan Carlsson bor i radbyn och är en av dem som förordat en dragning av vägen strax öster om byn.Foto: Maria Wiell
Natalia JohanssonSkicka e-post
Så här jobbar Ölandsbladet med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons