Efter flera larm - Batteri av åtgärder på boende: ”Allvarligt missförhållande”
Från ett tips till IVO, Inspektionen för vård och omsorg:
”En manlig personal har skrikit till en brukare att hon "är helt jävla efterbliven'', ”jag är trött på det här, hon är så jävla äcklig'', ''hon har skitit på sig och har nu lärt henne en läxa, tog in henne i duschen och spolade henne med kallt vatten i ansiktet".
Enligt tipset ska den anställde även kastat ett diskställ efter brukaren.
”Händelsen filmades av annan anställd som sedan visade upp det för chefen som då säger att man inte får använda privata telefoner under arbetstid samt att det är "ord mot ord" och att alla är värda en andra chans”, fortsätter tipsaren.
Socialchef Anna Hasselbom Trofast känner igen tipset till IVO och de uppgifter tipsaren framför är under granskning, samtal med anställda och ansvarig chef pågår.
– Ja, vi utreder den avvikelsen just nu och vad som är vad vet vi inte riktigt än. Men det finns en problematik med flera avvikelser kring detta boende, avvikelser som i sig kan tyckas vara ”små” , men sammantaget är det stora brister i kompetens, i bemötande och i kvalitet i insatser, säger Anna Hasselbom Trofast och fortsätter:
– Det är ett allvarligt missförhållande som råder på boendet, det är en mycket bekymmersam situation och inget att sticka under stol med. Det är inte acceptabelt det som råder just nu.
Och det ska pågått under långt tid med återkommande avvikelser samt konflikter i personalgruppen?
– Ja, under lång tid, till och från och upp och ner.
Vad göra? Flytta och splittra hela personalgruppen?
– Vi sätter in ett batteri av olika åtgärder, även radikala sådana, svarar Anna Hasselbom Trofast och nämner utbildningsinsatser och hög chefsnärvaro som några av åtgärderna.
– Vi måste komma till rätta med problemen, vi måste se till att de enskilda brukarnas behov blir tillgodosedda.
”Det är ett allvarligt missförhållande som råder på boendet.”Anna Hasselbom Trofast