Annons

Det måste bli ett slut på alla dessa felrekryteringar!

Öländska skattebetalare betalade över en kvarts miljon kronor till en rekryteringsbyrå för hitta rätt turistchef. Två år senare står Öland på nytt utan turistchef.
Öland • Publicerad 11 april 2018 • Uppdaterad 13 april 2018
Detta är en ledare i Ölandsbladet. Tidningens politiska hållning är obunden och ledaren ska fungera som en röst för Öland.
Ölandsbladets pennledare
Ölandsbladets pennledare

Egentligen kan vi bara säga en sak med säkerhet - rekryteringen blev ett misslyckande. Det är något med Öland och tillsättningen av turistchefer som inte går ihop.

Smedfors själv har beskrivit att hans arbetsuppgifter inte blev de som han rekryterades för. Hans meriter finns inom kommunikation och marknadsföringsstrategi. Att vara turistchef på Öland innebär så mycket mer.

Annons

För att göra någon slags kort sammanfattning så är man som turistchef en ambassadör för Öland. Rollen handlar om att vara synlig och rätt mycket om politik. Eller i vart fall känna till politikens och den kommunala verksamhetens irrvägar.

En öländsk turistchef är en kapten för skeppet Ölands Turism.

Att Ölandskommunernas anlitar en rekryteringsbyrå för över 250 000 kronor är bara det något som väcker frågor, men om rekryteringsbyrån själva eller tillsammans med kommunerna presenterar fel underlag för de sökande så är det en katastrof.

Snickare söker jobb som snickare, men när han är anställd så visar det sig att det egentligen var en rörmokare man sökt. Typ.

Hur är det möjligt?

Det råder delade meningar om Staffan Smedfors får sparken eller inte. Jag har pratat med Smedfors själv och köper hans version, den att han fått fel arbetsuppgifter och att han vill gå vidare. Likväl så är det förstås en kraftig markering från kommunernas sida att helt koppla loss honom från turistorganisationen under uppsägningstiden. Det gör man inte om allt varit frid och fröjd.

De bägge Ölandskommunerna måste nu återigen sätta sig ned. Det behövs inte stakas ut någon ny riktning, för kursen känns ändå rätt, Öland har vänt trenden så att vi ökar våra besökssiffror.

Vad Ölandskommunernas behöver tillföra turistorganisationen är ambassadörskap, ledarskap och teambuildkänsla. Jag sade det redan för två år sedan och säger det igen - varför lägga ut över en kvarts miljon kronor på att söka en person som vi redan har inom organisationen?

Stefan Ahlgren, den förre skördefestmajoren, kunde hålla uppe Ölands Turist när Håkan Waxegård fick sparken. Jag begrep inte hur politikerna sedan kunde gå förbi honom vid senaste rekryteringen. Ska vi nu då ännu en gång lägga ut en kvarts miljon och låta bli att göra det mest självklara valet att utse Stefan Ahlgren som ordinarie turistchef med nuvarande ”tvåan” Jakob Franzen vid hans sida?

FOTNOT: Håkan Waxegård säger själv till Ölansbladet att han inte alls fick sparken. Det är felaktiga uppgifter enligt honom. Han har beretts möjlighet att kommentera uppgifterna ytterligare men har avböjt.

Annons

Peter BoströmSkicka e-post
Annons
Annons
Annons
Annons