Skolskjutsarna: ”Nytt” förslag – inga förbättringar för barnen
När det gäller de ekonomiska konsekvenserna görs nu samma bedömning som tidigare när det gäller besparing. Det redogörs för hur mycket pengar som läggs på skolskjuts, men fortsatt ingenting gällande hur mycket pengar som kan försvinna i interkommunal ersättning (skolpeng) från Borgholms kommun.
Fördelningen när det gäller besparingen är 335 550 kronor för elever från angränsande kommun (82 barn), inskrivna på fritidshem 627 669 (292 barn), val av annan skola än placeringsskola 298 890 kronor (41 barn), och växelvis boende i annan kommun 357 920 kronor (32 barn).
”Vissa elever kan ingå i flera kategorier. Därav är bedömningen att totalsumman blir 1,5 miljoner kronor”, skriver förvaltningen genom skolchef Karin Berggren och skolskjutshandläggare Lena Rickardsson.
Den sammanlagda besparingen för kommunen beräknas dock till 2 230 000 kronor för det gångna läsåret.
”Mörbylånga kommun köper i nuläget busstur utanför kommungränsen eftersom linjelagd trafik saknas till en kostnad av cirka 550 000 kronor per läsår. Denna kostnad belastar Kommunstyrelsens budget”, klargör förvaltningen.
”Mörbylånga kommun köper även en extratur för 1009 kronor/dag vilket innebär cirka 180 000 kronor per år. Denna tur köps in på grund av elever från angränsande kommun och kostnaden belastar bildningsnämndens budget”.
Ölandsbladet har tidigare rapporterat om att när skolskjutsen från Borgholms kommun till Gårdby skola i Mörbylånga kommun upphör, så slutar även KLT köra den turen. Barnfamiljerna får alltså själva lösa skjutsen till och från skolan.
Enligt återremissen ska en överenskommelse sökas med Borgholm, med lösningar för barn som har närmare till skola/skolor i grannkommunen – likt den överenskommelse som Kalmar och Nybro har.
”För dessa elever skulle den politiska överenskommelsen betyda att Borgholms kommun står för ett kommunkort i Mörbylånga kommun och vårdnadshavarna får ansvaret att se till eleverna kommer till första hållplats i Mörbylånga kommun”.
Mörbylånga kommuns politiker har haft kontakt med Borgholms kommuns politiker:
”Borgholm följer sitt skolskjutsreglemente vilket innebär att de inte kommer att finansiera skolskjuts över kommungränsen”.
Ölandsbladet har tidigare skrivit att lagstiftningen är en gråzon, med två jurister som inte ser hinder för att skolskjutsen ska kunna fortsätta.
Förvaltningen skriver nu: ”Enligt kommunallagen får kommunen inte ge stöd till enskilda om inte annan lag medger detta. Skollagen beskriver när kommunen är skyldiga att anordna skolskjuts, vilket i de fallen ger kommunen en rättighet att bevilja skolskjuts. Beviljande av skolskjuts utöver detta kan ses som ett stöd till enskilda vilket inte kan medges enligt kommunallagen”.
– Vid alla åtgärder ska barnens bästa beaktas i första hand. Vad händer med Gårdby skola? Är Mörbylånga en levande landsbygd som verkar för minskade klyftor om det här genomförs? Är det en bra idé att göra östra sidan mindre attraktiv? Förslaget behöver en ordentligt riskanalys, argumenterade Emma Halme (C) under kommunfullmäktige.
Det nya förslaget ska beakta barnets bästa enligt barnkonventionen, men någon större reflektion kring hur barn och barnfamiljer påverkas görs inte.
”Nya riktlinjer kommuniceras sex månader innan beslutet verkställs vilket ger familjer en god framförhållning”.
Förvaltningen konstaterar vidare att ”Mörbylånga kommun förändrar inga skolplaceringar för elever som finns i våra skolor”.
”Samverkan mellan avlämnande- och mottagande enhet kommer att ske i förekommande fall och i samverkan med elevhälsan vid behov. Dialog har förts med Borgholms kommun”.
I återremissen ingår även att elever med busskort ska kunna ta bussen hem från fritids efter överenskommelse.
”Det är i nuläget personal från fritidshemmet som följer med eleverna till bussarna istället för att bedriva fritidshemsverksamhet. Personalens tid används för att organisera för bussåkande vilket påverkar kärnverksamheten på fritidshemmet.”
Sista punkten var att ”elev utan tillgång till gång- och cykelväg tillåts åka buss som ändå passerar även om avståndet är ”för kort”. Förvaltningen konstaterar här att det inte är någon skillnad på nya och gamla reglementet.
Totalt sett landar alltså återremissen utan några tydliga förändringar jämfört med det skolskjutsreglemente som röstades tillbaka till förvaltningen. Förslaget är att det antas och börjar tillämpas 1 augusti 2024, det finns inga alternativa förslag till beslut. Det går till att börja med till kommunstyrelsen för beslut.