Då rullar storarbetet igång – ska inte störa sommartrafiken:”Öka framkomligheten”
Medan Mörbylånga pratar om ”möten i pipen” blir jobbet gjort i Borgholms kommun, efter några år av förberedelser sätter Trafikverket snart igång flera arbeten på väg 136: för att förbättra trafikflödet, för att förbättra trafiksäkerheten för både motorfordon och cyklister.
Den första deletappen är sträckan Rälla–Ekerum.
– Tanken där är att i maj någon gång teckna avtal med en entreprenör och att entreprenören ska kunna etablera sig på platsen några veckor innan midsommar och även starta arbeten runtomkring, arbeten som inte stör framkomligheten på 136:an, säger Carl-Fredrik Nelson på Trafikverket.
Arbeten som stör framkomligheten får inte pågå under Ölands absoluta zenit som turistmagnet, först därefter är det dags att börja bocka av på åtgärdslistan:
Ny korsning mellan väg 136 och Paviljongsvägen med separata körfält för vänstersväng.
Planskild korsning inne i Rälla, där gång- och cykeltrafikanter separeras från övrig trafik i en GC-tunnel under 136:an.
Fortsatt gång- och cykelstråk från Stora Rör som binder ihop Rälla och Ekerum.
Förbättrad kollektivtrafik med ny hållplats och nya väderskydd vid gång- och cykelporten. Pendlare kan också se fram emot cykelställ och pendlarparkering.
Även korsningen mot Högsrum görs om för att i möjligaste mån hindra framtid trafikstockningar där en åtgärd är att flytta på infarten till affären.
– Det viktigaste är att få till den planskilda passagen under 136:an samt att öka framkomligheten i korsningen, beskriver Carl-Fredrik Nelson.
Här saknas innehåll
Etappen Rälla-Ekerum planeras att vara klar till våren 2024 och därefter, utan bestämt startdatum, stundar nästa etapp, den drygt två kilometer långa sträckan mellan Isgärde och Rälla.
– Där Stora Rör-korsningen flyttas till ett bättre läge och även där ska det byggas en gång- och cykeltunnel under 136:an. I den etappen är vi just nu i vägplaneskedet.
Under sommarmånaderna kör drygt 18 000 fordon per dygn på sträckan mellan Algutsrum och Borgholm, vilket enligt Trafikverket motsvarar drygt 200 procent av årsdygnsmedeltrafiken.
En grundtanke i åtgärdspaketet är att få bort cyklister och fotgängare från dessa fordon via separata gång- och cykelvägar.
Därför tittar Trafikverket också på en gång- och cykelled mellan Ekerum och Borgehage, dessutom finns en gång- och cykelport under 136:an i Köpingsvik på önskelistan.
– Två projekt kollegor till mig håller i och båda projekten är i utredningsskedet och det finns avsatta medel till sträckan Ekerum–Borgehage, berättar Carl-Fredrik Nelson.
” Det viktigaste är att få till den planskilda passagen under 136:an samt att öka framkomligheten i korsningen.”Carl-Fredrik Nelson