Annons

Ledare: ”Suck, nu dröjer det minst tio år innan Mörbylånga kommun får en krona till säkrare vägar!”

Inte en krona till förbättringar de närmaste tio åren för väg 136 i Mörbylånga kommun. Så var det klubbat.
Publicerad 14 februari 2023
Detta är en ledare i Ölandsbladet. Tidningens politiska hållning är obunden och ledaren ska fungera som en röst för Öland.
Inte en krona till Mörbylånga kommun förrän tidigast 2033. I fredags presenterades den slutgiltiga regionala transportplanen för Kalmar län 2021-2033. ”Ett totalt underkännande för Mörbylånga kommun”, konstaterar Ölandsbladets ledare.
Inte en krona till Mörbylånga kommun förrän tidigast 2033. I fredags presenterades den slutgiltiga regionala transportplanen för Kalmar län 2021-2033. ”Ett totalt underkännande för Mörbylånga kommun”, konstaterar Ölandsbladets ledare.Foto: Peter Boström

Den slutgiltiga regionala transportplanen för Kalmar län 2021-2033 presenterades vid Regionmötet i fredags.

Summan för alla projekt i Kalmar län landar vid svindlande 1112 - inte kronor, inte tusen kronor, utan miljoner kronor.

Annons

Borgholms kommun har varit väl förberedda och gett Trafikverkets utredare ett gott underlag, vilket gett avkastning i en sammanlagd investering av 181 miljoner kronor på väg 136 förbi Rälla och Ekerum.

Här saknas innehåll

Egentligen ingen nyhet. För den föreslagna transportplanen presenterades redan i maj 2021. Sedan dess har Mörbylånga kommun slagits med näbbar och klor för nödvändiga trafikåtgärder...väl?

Nåja, lite ironi där. Möjligtvis har det arbetats genom ”tyst diplomati”, men för den breda allmänheten har det varit tyst.

Låt vara att den första transportplanen som Trafikverket skissade fram för Öland var en katastrof. Dubbelfiler och kryddat med en gigantisk bussknut i Algutsrum (!) var sådant som visade på noll fingertoppskänsla för hur Öland fungerar.

Men Mörbylånga kommuns taktik att möta Trafikverkets planer med att göra...tja, ingenting - det måste underkännas.

Här saknas innehåll

En öländsk bussknut ska förstås ligga i anslutning till Ölandsbron, det förstår alla ölänningar som någonsin försökt åka buss. Precis alla vägar på Öland leder på ett eller annat sätt till eller från Ölandsbron - från norr, söder och öster.

Med den nu klubbade transportplanen så kan vi inte heller räkna med en enda krona de närmaste tio åren för att lösa de rent livsfarliga korsningarna i Glömminge, Algutsrum eller Björnhovda (Almérskrysset).

”Summa summarum är den regionala transportplanen för Region Kalmar län en enorm besvikelse för Öland.”

Barn/ungdomar som ska ta sig till skolan och idrottscentret (konstgräs och sporthall) i Gårdby skulle jag också gärna sett en plan för. Vid sidan av Färjestaden och Saxnäsområdet pratar vi här om ett av kommunens mer växande områden.

Här saknas innehåll

När det gäller södra Öland så måste ett helhetsgrepp tas på vägunderlaget. Det oljegrusliknande materialet som användes ifjol är inte anpassat för den tunga maskintrafik som trafikerar vägarna. Vi kommer snart behöva laga det vi tidigare lagat. Cykelprojketet fyr till fyr nämns inte alls i transportplanen.

Summa summarum är den regionala transportplanen för Region Kalmar län en enorm besvikelse för Öland. Inte ens Borgholms kommun kan känna särskilt stor glädje över det som ändå planeras i Ekerum och Rälla. Detta eftersom trafiken ändå kommer vara bekymmersam genom Glömminge och Algutsrum, samt utan fungerande bussknut vid brofästet.

Peter BoströmSkicka e-post
Annons
Annons
Annons
Annons