Annons
Nyheter

Ny rapport visar på förödande konsekvenser vid oljeolycka

Nyheter • Publicerad 24 november 2006

ÖLAND

Klarar vi hotet mot Östersjön? frågar sig Räddningsverket i en ny rapport som utreder konsekvenserna av en framtida oljeolycka utanför Öland. Högst osäkert, är svaret. I vart fall skulle det bli förödande för turismen och fiskeindustrin, vilka i princip kan kollapsa.

Annons

– Östersjön är ett av världens mest trafikerade hav, och oljetrafiken ökar kraftigt, konstaterar Björn Martinsson, informationsansvarig i sjösäkerhetsprojektet Baltic Master.

I genomsnitt inträffar en allvarligare olycka, som innefattar olja, varje år. Nu senast bulkfartyget Finnbirch med 250 ton tjockolja i lasten. Denna gång verkar vi klara oss från ett större oljeläckage, men varje dag passerar 2 500 fraktfartyg genom Östersjön och trafiken ökar.

– Frågan är inte omdet skall hända något utan när, enligt Björn Forsman, som tagit fram en rapport för Räddningsverket där han räknat på vad en större olycka skulle kosta.

ÖLAND DRABBAS VÄRST

I ett av scenarierna förliser en oljetanker söder om Öland, ett hårt trafikerat område som ofta drabbats av mindre olyckor. Efter tre dygn (vid friska sydliga vindar) har oljan nått Ölands södra udde. Större delen av oljebältet kommer sedan fortsätta norrut, det mesta in i Kalmarsund, men inte heller stränderna på öns ostsida kommer att förskonas. Inom åtta dygn har den svarta sörjan nått norra Öland.

De direkta kostnaderna för räddningsinsatser, omhändertagande av olja till havs och längs kusterna uppgår till 350 miljoner kronor, enligt rapporten. Indirekta kostnader, för nedgång i turism och fiske, värderas till cirka 600 miljoner respektive 5 miljoner kronor.

Inte helt oväntat spås Öland drabbas allra hårdast, i synnerhet vad gäller bortfallet från besöksnäringen. För ölandskommunernas del rör det sig om en beräknad skadekostnad under första året på vardera 200 miljoner.

Totalt i länet talar vi om en kostnad för samhälle och näringsliv på minst 950 miljoner kronor, och då har ändå inte skador på miljö och ekosystem eller en eventuell (läs trolig) värdeminskning på strandnära fastigheter tagits med i beräkningarna, eftersom lämpliga beräkningsmodeller saknas.

– Men scenarioberäkningarna, liksom flera utländska erfarenheter, visar att inkomstbortfall inom turistnäringen ofta dominerar den totala kostnadsbilden, säger Björn Forsman.

FÖRBÄTTRAD SÄKERHET

Annons

I olycksscenariot har man räknat med ett dubbelskrovigttankfartyg lastat med 90 000 ton rysk råolja, varav en tredjedel läcker ut och 20 000 ton når land. Men den skrämmande verkligheten är att många enkelskrovigafartyg fortfarande trafikerar Östersjön, vilka emellertid skall vara tagna ur tjänst senast 2010.

Sedan drygt tio år tillbaka byggs dock alla nya fartyg med dubbla skrov och olycksstatistiken från de senaste 30 åren visar en tydligt nedåtgående trend av stora och medelstora utsläpp till havs.

– Förbättrad sjösäkerhet och policy har gett resultat. Men även om det går nedåt från de förfärliga nivåerna på 70-talet så kommer vi få se olyckor framöver och vi behöver beredskap för att möta dem, avslutar Björn Forsman.

Så här jobbar Ölandsbladet med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons