Annons

Cykelgeneralen efter tvärstopp: ”Ett misslyckande utan dess like”

Fyra år av tvärstopp för Ölandsleden plus Mörbylångas ”nej tack” till 200 miljoner kronor för insatser på 136:an – nu går den forne cykelgeneralen Eddie Forsman ut med svidande kritik.
– Det här är ett misslyckande utan dess like.
Öland • Publicerad 8 mars 2023
Eddie Forsman, kritisk till det långa stoppet för Ölandsleden.
Eddie Forsman, kritisk till det långa stoppet för Ölandsleden.Foto: Michael Ståhl

För att göra en lång historia kort: 2011 fick Borgholmspolitikern Eddie Forsman i uppdrag att jaga pengar till byggnationen av Ölandsleden – ”Öland runt på cykel”.

2019 och 90,5 miljoner kronor senare, där Trafikverket och Regionen stått för drygt 70 miljoner, kunde Forsman och projektledaren Christer Petersson konstatera att slingan i Borgholms kommun var gjord medan arbetet på två sträckor i Mörbylånga kommun inte kommit igång.

Annons

– Vi trodde vi skulle hinna klart med allt till 2018, men av olika anledningar, som riksintressen, världsarv, ekopark och så vidare, tog det längre tid än så och det fattades även pengar. 2019 informerade vi kommunerna om att det skulle fattas 10-15 miljoner kronor till de två återstående sträckorna i Mörbylånga kommun, Grönhögen-Ottenby/Ås och Torngård-Skärlöv, berättar Eddie Forsman.

”Mörbylånga dribblade bort sin del och det är ett misslyckande utan dess like.”
Eddie Forsman

Kommunernas svar?

– Den 19 september 2019 ringde ett av kommunalråden och sa: ”Nu tar våra kommunchefer hand om det här, de får lösa detta”. I princip sa de till Christer och mig att ”ni kan gå hem”.

Din reaktion?

– Jag sa att det inte inte kommer att hända någonting.

Och hur blev det?

– Då tog det tvärslut. Vad jag vet har det inte hänt någonting, det har inte byggts någonting och ingen har löst någon finansiering. Så det är skit! Här måste någon ta tag i bollen.

Finansieringen av de kvarvarande sträckorna på södra Öland är samtidigt uppe för diskussion kommunerna emellan. På bordet finns bland annat att Ölandsleden kostat ett tiotal miljoner kronor mer i Mörbylånga än i Borgholm.

– Ja, det stämmer att det kostade mer i Mörbylånga, men det beror ju på olika förutsättningar. I Borgholm kunde vi till exempel använda oss av kustvägen, sådana sträckor finns inte i Mörbylånga utan där fick vi bygga mycket nytt och det visste alla om innan, säger Forsman och sågar ”ni-har-fått-mer”-argumentet.

– Det är ju skämskudde på när kommunerna börjar trilskas om vem som ska betala vad, så kan man inte diskutera. Man får inte göra politik av detta, det är ett Ölandsprojekt där det inte finns några kommungränser, säger Forsman, för att sedan byta spår till det han anser som mest bekymmersamt.

Här saknas innehåll

Annons

– Uppehållet på 136:an där Mörbylånga på grund av ren okunskap bland politiker och tjänstemän dribblade bort 200 miljoner kronor från Trafikverket, det är riktigt illa.

– 385 miljoner kronor skulle gå till förbättringar på 136:an från brofästet till Borgholm – det var klart, det fanns beslut – men Mörbylånga dribblade bort sin del och det är ett misslyckande utan dess like. Och som det ser ut nu dröjer det minst tio år innan det kan komma några nya pengar.

Och tanken var att en del av pengarna skulle användas till en gång- och cykelled mellan brofästet och Borgholm, förbindelselänken mellan den norra och södra delen av Ölandsleden?

– Ja, och eftersom Borgholm skötte sin del ska Trafikverket börja i Stora Rör istället. För Ölandsleden är det djupt beklagligt att det inte blir hela sträckan.

Michael StåhlSkicka e-post
Så här jobbar Ölandsbladet med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons