Annons

Glädjebeskedet: Då blir sista sträckan av Ölandsleden klar – ”Äntligen”

Nu satsas 20 miljoner på de nio kilometer som länge hängt i luften för att den öländska cykelleden ska gå i mål.
– Det har varit ett löfte sedan 2012. Anständigheten kräver att man slutför ett sådant här projekt, annars hade det varit ett misslyckande, säger Ulrik Brandén (M).
Eriksöre/Södra Öland • Publicerad 31 oktober 2024 • Uppdaterad 1 november 2024
Kommunalråd Ulrik Brandén (M) och kommundirektör Ann Willsund har nu fått klartecken på tio miljoner från Trafikverket för att färdigställa Ölandsleden.
Kommunalråd Ulrik Brandén (M) och kommundirektör Ann Willsund har nu fått klartecken på tio miljoner från Trafikverket för att färdigställa Ölandsleden.Foto: Magnus Anderberg

Nio kilometer mellan Solberga-Skärlöv på södra Öland. Det har varit den sista förargliga länken i cykelkedjan som stoppat Ölandsleden från att gå i mål. Men nu kommer glädjebeskedet.

– Vi har fått besked att vi får statlig finansiering med 50 procent, säger Mörbylångas kommundirektör Ann Willsund.

Annons

Ansökan om bidrag från Trafikverket till cykelleden får tummen upp. Totalt är det en investering på 20 miljoner, där kommunen och Trafikverket alltså står för tio miljoner var.

– Nu binder vi samman länken, det är sista sträckan i Mörbylånga och hela Öland.

Arbete med cykelleden startades 2012. 15 år senare är förhoppningen att gå i mål. Upphandlingen startar nu.

– Tanken är att börja i januari 2025, sedan gör vi uppehåll över sommaren och i april 2027 är tanken att sträckan ska vara klar. Det har skapat mycket irritation att inte cykelleden blir färdig. Därför känns det så himla bra, säger Ann Willsund.

– Det har varit ett löfte sedan 2012. Anständigheten kräver att man slutför ett sådant här projekt, annars hade det varit ett misslyckande, säger Ulrik Brandén (M).

Kommunalråd Ulrik Brandén (M) och kommundirektör Ann Willsund har nu fått klartecken på tio miljoner från Trafikverket för att färdigställa Ölandsleden.
Kommunalråd Ulrik Brandén (M) och kommundirektör Ann Willsund har nu fått klartecken på tio miljoner från Trafikverket för att färdigställa Ölandsleden.Foto: Magnus Anderberg

Han konstaterar att kommunalförbundet på Borgholms initiativ bestämde att lägga ner projektet 2019 för att pengarna var slut.

– Redan då flaggade Borgholm för att de inte ville vara med och finansiera sista delen och de har ingen medverkan nu. De motiverar med att de inte kan investera i en annan kommun, säger Brandén.

– Trafikverket återupptog dialogen om sträckan i våras, de tyckte att det var jätteviktigt att slutföra. De vill inte heller ha ett halvfärdigt projekt.

Varför har just den här sträckan blivit över?

– Det har varit en svår sträcka eftersom det är Natura 2000-område och gamla banvallen med miljöaspekt. Så vi har fått ganska stränga regler hur vi ska göra. Sedan som vanligt dialog med många markägare, säger Brandén.

Annons

– Den kommer inte att bli asfalterad. Det är en del i tillståndet från Länsstyrelsen, som vill att det liknar andra leder som går på den gamla banvallens, säger Willsund.

I och med att Ölandsleden görs färdigt går det att ansöka om nationell cykelled.

– Då innebär det att Trafikverket skjuter till resurser för underhåll med skyltar och marknadsföring. Vi får mycket draghjälp i cykelturismen, säger Brandén.

Ölandsleden blir dessutom ett argument när det gäller fortsatt färjetrafik med Dessi över Kalmarsund.

– Den är så viktig för näringslivsutvecklingen, ihop med satsningen på hästturism. Nu kan vi ännu mer satsa på outdoor-turismen på Sydöland, som ger fler boenden, anläggningar och arbetstillfällen.

Magnus AnderbergSkicka e-post
Så här jobbar Ölandsbladet med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons