Nya mataffären: ”Stora skillnader i försäljning” – Det hoppas ägarna på nu
Drygt tre månader har gått sedan butiken på östra sidan, i Spjutterum, öppnade.
– Hittills är det väldigt roligt. Vi har fått fint gensvar och mycket uppskattning. Folk hör av sig med frågor och funderingar. Men jag tror fortfarande inte att alla som bor här har hittat hit...
Paret öppnade i juli, under högsäsong.
– Det var nyhetens behag och sommar med turister som handlade också, säger Ida Nilsson.
– Klart att man märker skillnaden med mindre försäljning nu när det är höst. Det går ner lite i början på veckorna och sedan blir det bättre på helgerna igen.
Hon konstaterar att det varit svårt att ha några tydliga förväntningar och att det ännu är för tidigt att säga hur det går.
– Det har gått ungefär som den kalkyl vi satte. Som det är nu går vi runt och förhoppningen är att det ska hålla i sig även under vintern. Jag håller tummarna och vågar inte säga för mycket innan dess...
Ida Nilsson och Andreas Milesson har båda heltidsjobb och sköter butiken vid sidan av.
– Det är jättemycket jobb. Vi är i affären nästan varje dag, 20-25 timmar i veckan och måste absolut fortsätta som vanligt med våra andra jobb. Det är kul att hålla på med, men det måste gå ihop sig.
Något som går bättre än väntat?
– Mjölk går väldigt mycket mer än väntat. 65-80 liter i veckan. Men det är en sådan sak som har små marginaler, säger Ida.
– Annars går dricka och snacks bra, som är lättare att ha lagerhållning på.
Hur är det med svinn?
– Det som är svårt är mejerihyllan med crème fraiche och gräddfil till exempel, även bröd.
Butiken säljer en rad lokala produkter, kött från Runstens gård, ägg från Thuressons, grönsaker från Daga lantbruk och även honung.
– Vi är öppna för förslag och förändrar oss efter det utbud som folk vill ha.