Bomstriden: ”Hade vi sagt att det skulle vara en bilväg hade vi aldrig fått några pengar”
Eddie Forsman var ordförande i styrgruppen som jobbade att få till stånd Ölandsleden, cykelvägen från fyr till fyr på Öland. Han och tidigare moderata kommunalrådet i Mörbylånga Kenth Ingvarsson lade en motion om att få till stånd cykelleden och Forsman fick i uppdrag att få ihop finansieringen på drygt 90 miljoner kronor.
– Det togs ett politiskt beslut om var leden skulle gå och en del var Bredinge. Då var det bara en traktorväg ner till Klovenhall, minns Forsman.
Forsman och kompani fick med markägarna på tåget och prislappen för vägsträckan ner till Klovenhall hamnade på två miljoner kronor, pengar som Trafikverket och Region Kalmar stod för.
– Och i de avtalen står det uttryckligen att vägen ska vara bilfri förutom de som behöver bil till exempel funktionshindrade. Det var även det vi sa i alla diskussioner, vägen ska var bilfria förutom för de som inte kan eller orkar gå.
Och för att se till en den blev bilfri sattes bommar upp i var ände av vägen. Precis som det har gjorts på flera andra ställen på Öland, menar Forsman.
– Det är inga konstigheter. Vägen är ju byggd för cykelrekreation.
– Jag tycker att det är en beklaglig diskussion som blossat upp. Jag trodde att alla var bekväma i att det skulle vara en cykelväg. Hade vi sagt att det skulle vara en bilväg hade vi aldrig fått några pengar.
Forsman tycker också att Mörbylånga kommun lagt ner pengar på att vara med i en rättsprocess är slöseri med resurser.
– Det är olyckligt. Jag har hört att kommunen har advokatkostnader på en halv miljon i ärendet och då har de ju ändå varit med i styrgruppen och bestämt det här.
”Hade vi sagt att det skulle vara en bilväg hade vi aldrig fått några pengar.”Eddie Forsman