Bakom kulisserna: Så arbetar tullen i Stillerydshamnen – ”Hunden är det bästa verktyget vi har”
DFDS färja från Klaipeda, Litauen, anländer till Stillerydshamnen en timme tidigare än normalt under morgonen. Orsaken är att ett oväder är på väg in. En av tullverkets gränsskyddsgrupper är på plats. Medan några i gruppen beger sig ut för att möta anländande fordon och passagerare vid gränsen, gör sig de andra redo för visitering i tullverkets garage.
Under BLT:s besök har tullinspektörerna inte fått någon underrättelse, det vill säga förhandsinformation, om något särskilt fordon de ska kolla. Utan idag är det upp till tullinspektörerna att välja ut fordon för kontroll.
– Det kan vara att man samtalat med en resenär och att det är något som inte stämmer. Och det brukar generera beslag dagligen, säger gruppchef Christian Svensson och förklarar att mycket handlar om tullinspektörernas intuition.
Först in i Tullverkets garage är en buss med gångtrafikanter på väg till DFDS terminal. Passagerarna får gå ut ur bussen och ställa sig på led med sina väskor. En hundförare går runt med labradoren Sunny som får nosa på alla. Efter en liten stund får de sätta sig på bussen igen och åka vidare till terminalen.
Därefter rullar en vit lastbil med släp in i garaget. Lastbilen har en bortskrapad logotyp. På släpet står en bastu och badtunna i trä. Det är ingen ovanlig syn i hamnen.
– De byggs i Litauen, det kommer väldigt mycket därifrån. Trähus är de också duktiga på.
Medan arbetet pågår i garaget har två tullinspektörer koll på två lastbilar som står i hamnen. Förarna kör inte därifrån. Det finns en misstanke om att lastbilschaufförerna är alkoholpåverkade. Chaufförerna vet att så fort de rullar kan de bli plockade för att blåsa. Därför står de helt stilla.
– Har vi inte sett dem köra så kan vi inte göra något. Nu har vi satt personal på att se om de rullar. Då kan vi köra ner direkt och ta dem, säger Christian Svensson.
Tullinspektörerna får ofta träff på rattfylleri.
Är det då så att de ligger över gränsen för rattfylla i Sverige, men under gränsen i sitt eget land?
– De ligger över gränsen i båda länder. De har inte samma syn på att dricka sprit. De dricker innan de kör på färjan.
– Vi tar många drograttfyllor också.
Det kan vara eftersom det är ganska hög press på chaufförerna, menar Christian Svensson.
– De kanske börjar med ett tablettmissbruk för att orka, sen går de över till amfetamin.
Ratt- och drogfyllor
Antal brottsmisstankar per ort och år.
2021:
Karlskrona: 20 st, varav: 18 rattfylleri, 1 grovt rattfylleri och 1 rattfylleri narkotika
Karlshamn: 4 st, varav: 3 rattfylleri och 1 rattfylleri narkotika
2022:
Karlskrona: 61 st, varav: 48 rattfylleri, 6 grovt rattfylleri och 7 rattfylleri narkotika
Karlshamn: 22 st, varav: 19 rattfylleri, 2 grovt rattfylleri och 1 rattfylleri narkotika
2023: (halvårsstatistik)
Karlskrona: 31 st, varav: 29 rattfylleri, 1 grovt rattfylleri och 1 rattfylleri narkotika
Karlshamn: 10 st, varav: 8 rattfylleri, 1 grovt rattfylleri och 1 rattfylleri narkotika
Henrik Sjökvist, enhetschef kontrollavdelning syd, om statistiken:
– Vi tar många rattfyllor i Blekinge och hittar en del stöldgods vid våra utgående kontroller i Blekinge. Framförallt rattfylleri och drograttfylla ser vi en ökning kring om man jämför 2021 mot 2022. Notera ökningen i Karlskrona (20 till 61) och då är det oftast tung lastbilstrafik det gäller, säger Sjökvist.
Källa: Tullverket
Det finns tre gränsskyddsgrupper i Blekinge. Det är cirka åtta medarbetare i varje grupp. En grupp består av inspektörer, en hundförare och en gruppchef. Grupperna jobbar skift och det är oftast bara en grupp i taget som arbetar.
– Målet är att vara tio totalt i varje grupp, men vi ligger på sju, åtta, säger Christian.
– Ibland kör vi igång två grupper, så vi kan ta både Stilleryd och Karlskrona. Men det är väldigt sällan.
Oftast är det hårdprioritering som gäller.
– Det är resursbrist. Nu kommer det in två färjor till Karlskrona som vi inte är på, säger Christian.
Förutom Stillerydshamnen i Karlshamn och Verköhamnen i Karlskrona, ska tullinspektörerna i Blekinge också hinna bevaka postkontoret i Växjö, samt flygplatserna i Växjö, Kallinge och Kalmar.
För att ha en chans att hinna med hade de minst behövt vara dubbelt så många gränsskyddsgrupper i Blekinge, menar Christian.
En vit skåpbil rullar in för visitation. Föraren får gå ur bilen och tömma fickorna. Sunny markerar på mannen som sedan får gå in i ett rum där han kroppsvisiteras, vilket innebär att han får klä av sig naken inför en tullinspektör. Att hunden markerar behöver dock inte betyda att mannen har någon narkotika på sig.
– Det kan vara så att han rökt för två dagar sedan och haft en joint i fickan, säger Christian Svensson.
Kroppsvisitation ses som ett ganska stort ingripande på integriteten. Män kan visiteras av både kvinnor och män. Medan kvinnor bara visiteras av kvinnor. Finns det inte någon kvinnlig tullinspektör att tillgå för tillfället, kan de behöva ringa in gränspolisen.
– Då kan de utföra arbetet på min befogenhet.
Under tiden som mannen är inne för kroppsvisitation går Sunny igenom hans bil tillsammans med sin hundförare. Sunny markerar tydligt på utrymmet mellan sätena. Hundföraren ser att det finns små rester av cannabis. Mer än så hittar man inte. Det betyder dock inte att föraren inte haft mer med sig. Det kan vara så att mannen slängt ut narkotikan precis innan han kört in i tullens garage för genomgång. Det händer att tullinspektörerna hittar påsar utanför, eller i någon soptunna i närheten. Men då är ett gripande omöjligt, eftersom det inte går att bevisa vems narkotika det är.
Sunny fortsätter sniffa runt i bilen och råkar av misstag trycka igång stereon med nosen. Hög musik strömmar genom byggnaden.
Därefter kör två lastbilar med tomma bilsläp in i garaget.
– För oss känns det märkligt att man köper bilar i Sverige. Men det är billigare i Sverige och kronan är så låg nu. Men det kan också vara stulna bilar som de kör in och hämtar, säger Christian Svensson.
Fordonen som fått köra in i garaget under morgonen har antingen fått göra det därför att tullinspektörerna fattat misstanke, eller för att en tullhund visat intresse. Hundarna är så tränade att de kan stå mitt i trafiken men ändå visa intresse för bilar som rullar förbi. För andra kanske det inte går att se på hunden, men hundförarna ser alla signaler.
Christian Svensson kan inte nog betona hundarnas betydelse för beslagen de gör.
– I min värld är hunden det bästa verktyget vi har. Jag hade gärna sett att vi höjt statusen på hundförare, säger han och föreslår ett rejält lönelyft.
– Det är ett stort ansvar en hundförare har, man mäter samhällsnyttan på varje hund. Och du binder dig till en tjänst i tio år.
Tullverket har hundinstruktörer, så myndigheten tränar upp sina egna hundar. Men ofta är det föreningar som skänker pengar för att Tullverket ska kunna köpa in hundarna. Labradoren Sunny skänktes exempelvis 2021 av organisationen Inner Wheel, ett av världens största kvinnliga nätverk.
Visst är det tacksamt att det kommer bidrag från föreningar, särskilt eftersom tullhundarna gör enorm nytta i sin tjänst. Men samtidigt är det en kostnad som Tullverket bör kunna stå för, tycker Christian.
Hundarna är såklart inte lika uppskattade av en del som passerar genom tullen. Det händer att resenärer lägger benen på ryggen när de ser att tullinspektören tar fram en hund.
Röntgenmaskiner är ett annat verktyg där tullinspektörerna snabbt kan gå igenom stora mängder last eller bagage.
– Det är verkligen ett jättebra verktyg. På posten så röntgar vi kanske 100 paket på en natt.
Och det är inte alltid packningen i resväskan stämmer överens med chauffören eller gångtrafikanten som tullinspektörerna möter, vilket blir suspekt. Det kan exempelvis handla om en resenär som kommer i kostym, men har helt andra typer av kläder i resväskan.
– Eller så är det plötsligt kvinnokläder i väskan, säger Christian Svensson.
På vissa orter i region syd, som exempelvis i Helsingborg, är det prioriterat att alltid ha personal. Sedan årsskiftet har Tullverket beslagtagit nästan 870 kilo kokain i Helsingborgs hamn. Det är mer kokain än Tullverket beslagtog i hela landet under hela 2022.
I region syd finns det också ett stort problem med organiserade spritsmugglare. Oftast handlar det om personer som smugglar sprit som heltidsjobb, berättar Christian. På en runda över gränsen kan de tjäna mycket pengar.
– 14 000 över på fickan, när allt är betalt.
Vilka är det som köper smuggelspriten?
– Alla, i alla samhällsskikt. Ungdomarna har nummer till en vodkabil i deras telefoner.
– Det säljs otroliga mängder smuggelsprit i Sverige, man tror inte det är sant. Det är otroligt mycket skattepengar som försvinner.
Kan de som köper smuggelspriten bli skyldiga till brott?
– Det kan handla om olovlig befattning med skattepliktiga varor.
– Vi vill stoppa det på gränsen. Tullverket är viktiga för samhället, vi stoppar stora mängder.
Christian berättar att en del som kommer från Danmark eller Tyskland och kör in i Sverige med ett lass alkohol nervöst viftar med en bröllopsinbjudan. Men den som ska ha bröllop eller studentskiva behöver inte vara så orolig. Tullinspektörerna ser ganska snabbt om det handlar organiserad spritsmuggling.
– De kanske har 40 liter vodka, av den billigaste sorten. Och två veckor senare kommer kanske samma person igen. Och säger att han fyller 50 igen.
Beslag i Blekinge
Beslagsstatistiken Blekinge.
Urval från 2021:
• Cannabis: 22 beslag, totalt 83,8 kg
• Cigaretter: 2 beslag, totalt 3 157 001 cigaretter
• Läkemedel: 1 beslag, totalt 1 st
• Tramadol: 9 beslag, totalt 1 039 st
• Skjutvapen: 1 beslag, totalt 1 st
Urval från 2022:
• Cannabis: 32 beslag, totalt 0,2 kg
• Cigaretter: 4 beslag, totalt 112 400 st
• Läkemedel: 3 beslag, totalt 374 st
• Tramadol: 6 beslag, totalt 493 st
• Skjutvapen: 1 beslag, totalt 1 st
Urval från 2023: (halvårsstatistik)
• Cannabis: 15 beslag, totalt 0,1 kg
• Cigaretter: 1 beslag, totalt 15 800 st
• Läkemedel: 5 beslag, totalt 80 st
• Tramadol: 4 beslag, totalt 86 st
• Skjutvapen: 16 beslag, totalt 18 st
Henrik Sjökvist, enhetschef kontrollavdelning syd, om statistiken:
– Vi har en klar minskning av beslagen 2022 och halva 2023 om man jämför med 2021. Svårt att säga vad det beror på men totalt i hela region syd ökar beslagen och det varierar mellan hamnarna, säger Sjökvist.
Varför har Tramadol en egen kategori, i stället för att ingå i läkemedel?
– Vi ville följa utvecklingen separat för detta preparat då det för ett antal år sedan var en stor ökning av Tramadol. Därför särredovisar vi det.
Alla beslag mäts också i ”Samhällsnytta”. Exempel: 2022 gjordes 91 beslag av kokain, totalt 227,3 kilo, i hela region syd. Samhällsnyttan beräknas till över 454 miljoner kronor.
– Det är ett mått som vi använder där beslag per preparat räknas om i en besparing för samhället (missbrukarvård, rättegångskostnader, sjukvård med mera). Exempelvis har 1 kg heroin större samhällsnytta än 1 kg cannabis, förklarar Henrik Sjökvist.
Källa: Tullverket
”I min värld är hunden det bästa verktyget vi har. Jag hade gärna sett att vi höjt statusen på hundförare.”Christian Svensson, gruppchef
Kokainets väg in i Sverige
• Under 2023 (t.o.m. maj 2023) har Tullverket beslagtagit cirka 870 kilo kokain i Helsingborgs hamn. Det är mer kokain än Tullverket beslagtog i hela landet under hela förra året.
• Med anledning av ökningen har Tullverket satt in mycket resurser i jakten på smugglarna, men få har kunnat gripas. Säkerhetsbrister i Helsingborgs hamn pekas ut som en orsak.
• Enligt åklagare Magnus Pettersson har Helsingborgs hamn, med en omfattande trafik från Sydamerika, blivit navet för smuggling av kokain. Och inte bara till Sverige. Uppfattningen är att Sverige blivit ett transitland för narkotika som skickas vidare till andra länder.
• Kokainet kommer i containrar med fraktfartyg från Sydamerika, ofta från Ecuador. Ett vanligt tillvägagångssätt är att kokainet göms i lönnfack i containrarnas konstruktion. Under början av året har Tullverket upptäckt spår efter att smugglarna brutit sig in på hamnområdet på natten för att vittja containrar.
• – Det handlar om utländska ligor som åker till Helsingborg med det enda uppdraget att ta sig in i hamnen och hämta ut kokain från containrar. Inflödet av containrar i Helsingborgs hamn är mycket stort och kontroller av containrar är mer resurskrävande än andra kontroller, säger Henrik Sjökvist, enhetschef på kontrollavdelningen syd.
• Jakten på ligorna försvåras av bristande säkerhet i Helsingborgs hamn. Skalskyddet kring hamnen är svagt, belysning och kameraövervakning otillräcklig. Hamnen är heller inte klassad som skyddsobjekt vilket hade ställt helt andra krav på säkerhetsarrangemang.
• – Narkotikan föder gängkriminaliteten och ligger bakom många av de konflikter som lett till skjutningar de senaste åren. Om utvecklingen ska stävjas måste samhället satsa på att strypa gängens födkrok – narkotikan, säger åklagare Magnus Pettersson.
Källa: Tullverket